Sinds 1 januari 2016 heeft de Fieldmarketing een eigen reclamecode. Stichting Reclame Code gaat hiermee, na de vele binnenkomende klachten over o.a. de Hello Fresh activaties, de strijd aan met opdringerige streetmarketingbureaus. De Reclame Code voor Fieldmarketing is opgenomen in de Nederlandse Reclame code. In deze code staan regels voor werving buiten de verkoopruimte, zoals op straat en aan de deur. Prisca Ancion, directeur van de Stichting Reclame Code: “Fieldmarketing wordt veelvuldig en succesvol ingezet. Maar dit moet op een verantwoorde manier gebeuren. Een consument moet zich niet belaagd voelen op straat of aan de deur.“ Fieldmarketingbureau Dutch Moving Media zocht voor jou uit wat dit betekent voor jouw toekomstige fieldmarketingcampagnes.
Wat valt er allemaal onder Fieldmarketing?
De Reclame Code voor Fieldmarketing omschrijft fieldmarketing als volgt:
Het planmatig en systematisch aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden buiten de eigen verkoopruimte, in de openbare ruimte of aan huis (Door2Door). Fieldmarketing omvat presentatie, promotie, activatie en directe verkoop waarbij sprake is van een standaard niet op de individuele ontvanger toegespitste inhoud.
Samengevat betekent Fieldmarketing het promoten van producten of diensten die buiten de winkel of bedrijf plaatsvinden. De promotieteams werken bijvoorbeeld op straat (ook wel streetmarketing genoemd), op beurzen (zoals bv. de Huishoudbeurs) en/of Door2door. Het Fieldmarketingbureau realiseert daar in opdracht van een merk een activatie (promoties). Het doel van de promotiecampagne bepaalt (bijna) altijd de soort inzet van de activatie. Is het doel bijvoorbeeld informeren, dan zullen promotieteams waarschijnlijk flyeren. Wil je dat je doelgroep kennis maakt met je product dan is een productdemonstratie en/of sampling resultaatgerichter. Dit is een kleine greep uit de diverse activatiemogelijkheden die er bestaan.
Wat betekent de Reclame Code voor Fieldmarketing in de praktijk?
De Reclame Code voor Fieldmarketing is er in de ogen van Dutch Moving Media voor de kwaliteit van de campagnes. Het stuurt aan op gewenst gedrag van de promotiemedewerkers, veiligheid van de activatie en de doelgroep en de optimale presentatie van het merk waarvoor de promotiemedewerkers de promotiecampagne voor uitvoeren.
1. Veiligheid van de activatie
Promotiebureaus dienen zich aan de wet- en regelgeving houden die gesteld is door de Nederlandse Reclame Code, de gemeente en de autoriteiten op locatie. Voorbeeld: Als blijkt dat de hoogte van de activatie niet veilig is vanwege de harde wind mogen politie, brandweer en handhavers bepalen dat de hoogte aangepast dient te worden. Dit dient dan ook opgevolgd te worden, anders hebben de autoriteiten het recht om de promotie stop te zetten.
2. Veiligheid van de doelgroep
Promotiecampagnes mogen geen overlast veroorzaken voor winkeliers en geen opstoppingen creëren. Een winkelstraat die geen doorgang meer door teveel stilstaand publiek zal door de brandweer als onveilig gemarkeerd worden. Daarnaast creëert het snel paniek. Het is erg zonde als jouw activatie onderbroken wordt door stress van je doelgroep.
Promotiemedewerkers mogen een persoon één keer aanspreken. Zij dienen zich dan vriendelijk en gastvrij op te stellen. Opdringerig en intimiderend gedrag is de aanleiding geweest voor het opstellen van de Reclame Code van Fieldmarketing. Dit wordt dan ook niet geaccepteerd.
Een promotieteam mag alleen kinderen onder de 12 jaar aanspreken als de ouders erbij zijn. In de wet staat dat kinderen jonger dan 12 niet in staat zijn om zelf te beslissen. Hierdoor is ouderlijk toezicht nodig.
3. Optimale presentatie van de promotiecampagne
De promotiemedewerkers moeten altijd aangegeven welk merk zij op dat moment promoten. Daarmee starten ze het gesprek direct goed en kan de doelgroep bepalen of zij hierover in gesprek willen gaan. De Reclame Code voor Fieldmarketing geeft ook aan dat het wenselijk is dat het merk ook op de promotiekleding van de promotieteams zichtbaar is.
De plek waar de promotiecampagne wordt uitgevoerd dient schoon te zijn en te blijven. Gevallen flyers, servetjes of proefverpakkingen dienen opgeruimd te worden tijdens en na de campagnedag. Zo ziet elke voorbijgangers een verzorgde uitvoering en komt het merk het beste tot zijn recht zoals van te voren bedacht.
Dutch Moving Media & de Reclame Code voor Fieldmarketing
Fieldmarketingbureau Dutch Moving Media werkt elke dag aan de beste activaties. De vastgestelde Reclame Code voor Fieldmarketing is voor ons één van de bevestigingen dat wij goed bezig zijn. Wij zijn er van overtuigd dat je je doelgroep met positieve ervaringen kan enthousiasmeren en activeren tot actie voor jouw merk. Al onze promotiemedewerkers worden door ons getraind en gecoacht voor het beste resultaat tijdens de promotiecampagnes. Beursmedewerkers leren hoe zij events tot een groot succes maken en salespromoters worden getraind om klantvriendelijk leads te schrijven.
Wil je weten hoe Dutch Moving Media, met inachtneming van de Reclame Code voor Fieldmarketing, een resultaatgerichte promotiecampagne voor jou kan realiseren? Neem contact met ons op en wij nemen jou er volledig in mee!
Dutch Moving Media ontzorgt jou vanaf het eerste gesprek. Kwaliteit staat bij ons in alles voorop