Scroll Top

Online sampling: sampling 2.020

online-sampling-campagne (Demo)

Hoe boost je je merk beter dan met een sampling campagne? Wij weten er alles van. Brand awareness to the max, een goed verhaal bij je product en boter bij de vis: de doelgroep kan het product direct ervaren. Als de geest van de tijd verandert, 1.5 meter regeert en je drukte moet mijden, is sampling ten dode opgeschreven. Tenzij je de online wegen bewandelt om je doelgroep te bereiken. Dutch Moving Media lanceerde: online sampling. De voordelen zetten we graag voor je op een rijtje.

Welcome to the sample journey!

Sampling boost de beleving

Sampling. Een lach, een verhaal, een product in de spotlights en een unieke merkbeleving is geboren. De kracht van sampling zit hem in het moment waarin alles samenkomt. De klant krijgt de informatie over het product op het moment dat het product leeft door de ervaring. Beleven is weten namelijk… Sampling zit op die beleving en is daarmee het oogappeltje van de FMCG branche. De meeste FMCG aankopen worden namelijk gedaan op basis van belevingsargumenten. Simpel!

 

Brand-awareness to the max

Dat moment, die beleving versterkt de brand awareness van een merk. You want it all, and you want it now. Smaakpapillen zijn de beste overtuigers die er zijn. Hoor je het verhaal van het product tegelijk met de smaaksensatie? Dan zit je goed. Het verhaal versterkt de smaak en de smaak het verhaal.

Sampling: goed idee dus FMCG! Dat vinden wij ook en we draaiden sampling campagnes op volle toeren. Instore, nearstore: u vraagt en wij gaan door!

 

Van offline naar online

Toen was daar corona, die spelbreker die heel Nederland én heel activatie-land op zijn kop zette. Waar face-to-face contact eerder floreerde, regeert nu de afstand. Gevolg: tastings en sampling campagnes verbannen uit retail-land tot nader order. Iets overhandigen een no go en iets proeven met een mondkapje op een uitdaging. Geen smaakversterkers door een goed verhaal, geen beleving meer met de lach van de sampling medewerker. Andere tijden.

Wat doe je dan als activatiebureau? Denken in andere manieren om te activeren. Onze vraag: hoe omzeilen we de 1.5 meter en creëren we toch die echte beleving voor een merk? Door gebruik te maken van de wegen van het web, in het straatje van het merk. Mogen wij u voorstellen aan onze online tak: Online Sampling!

Directeur van Dutch Moving Media & founder van Online Sampling Pierluigi Jorritsma over deze nieuwe sampling methode:

“Je wilt als activatiebureau nooit afdoen aan de spotlights van je merk. Je wilt die lichten eerder feller laten schijnen. Het licht dimmen, is altijd verkeerd. Zo ben ik na gaan denken. Merken willen het liefst targeten op een specifieke doelgroep. Alles daarbuiten is waste. Omdat wij inmiddels samenwerken met ruim 2.000 online partners (webshops) zijn we van alle markten thuis. Van beauty tot doe-het-zelf en van consumer electronics tot huis & tuin.

Wij kijken per merk heel specifiek wie het merk wil bereiken en koppelen daar de juiste webshop aan. De samples gaan mee met de orders van de webshop en het merk bereikt uitsluitend de doelgroep. Geen waste meer, efficiënt & massaal (indien gewenst) en direct in het hart van de doelgroep: we bereiken de klant in de thuissituatie. Is er een betere locatie voor de perfecte beleving dan thuis op de bank?

Online sampling is de manier om een product te laten reizen, letterlijk en figuurlijk. Het idee is heel simpel. Je moet er alleen even opkomen, ik had dat geluk!”

 

De voordelen op een rijtje

Online sampling dus! Als we Jorritsma moeten geloven (en dat doen we graag) biedt dit concept alleen maar voordelen t.o.v. offline sampling. Graag nemen we je mee voor een opsomming en we beloven je marketing manager: daarna wil je niet anders meer….

1. Online sampling is efficiënter

Andere tijd, andere wegen. Online sampling bewandelt de wegen van het web en is daardoor vele malen efficiënter dan offline sampling. Geen investering meer in promotiemedewerkers, sampling materialen, opslag en transport naar de (verschillende) sample locaties.

Je betaalt per verstuurde sample en dit bedrag is inclusief een eenmalig transport vanuit Dutch Moving Media naar het distributiekantoor van de webshop in kwestie. Klaar ben je!  

Je bent dus vele malen goedkoper uit. Dat geld dat je normaliter kwijt was aan transport, sampling teams en sampling materialen, kun je nu investeren in de samples zelf voor een nog groter bereik!

2. Schieten met hagel wordt schot in de roos

Geen waste of samples dus. Met Online sampling bereik je namelijk uitsluitend je doelgroep. Mogen we je uitdagen om jouw shoppersprofiel bij ons neer te leggen? Wij gaan op zoek naar de perfecte match binnen onze webshop base. Een webshop die exact jouw doelgroep bereikt met de pakketjes. Schieten met hagel is verleden tijd. Elke sample komt in de juiste spotlights te staan. Die hagel verdwijnt dus als sneeuw voor de zon met online sampling.

3. Online sampling is groener

We worden steeds groener met zijn allen. We willen eerlijke producten, biologische verhalen en duurzaam denken. Een beter milieu begint bij jezelf én bij de keuzes die jij maakt als consument maar ook als bedrijf. Neem bijvoorbeeld de keuze voor je promotiecampagnes marketing manager!

Omdat we met online sampling gebruik maken van bestaande wegen, geven we geen stuiver extra uit aan transport. De pakketjes waar jouw product op (in) meelift zouden anders ook verstuurd worden. Geen waste of samples met online sampling maar dus ook geen waste of transport.

Groener wordt het niet, dat samplen!

4. Meten is weten

Beleven = weten maar meten was dat al…. Omdat we met online sampling gebruik kunnen maken van extra tools, kunnen we in kaart brengen of jouw product in de smaak viel. Denk aan een toegevoegde survey met vragen over het product; een productvraag met een link naar de landingspagina in combinatie met een winactie. Jij vraagt, wij draaien, wij meten, jij weet!

5. Online sampling bereikt de doelgroep thuis

Last but zeker not least: met online sampling bereiken we jouw doelgroep thuis. Geen ruis op de lijn, geen publieke ruimte met andere mensen, aanbiedingen, geluiden of verleidingen. It’s just you and your sample oftewel: jouw doelgroep en jouw merk. Als dat die beleving niet skyhigh tilt…..

Klant opent pakketje van Dekbeddiscounter en is blij verrast met toegevoegde sample van Spa Touch

Meerwaarde voor de webshops

Yogawebshop.com voegt de samples van D-drinks toe aan de pakketjes van die dag

Dan over onze online partners. Ze zijn met veel, ze zijn razend enthousiast, ze zijn doelgericht en ze staan in de startblokken om jouw product mee te nemen. Dutch Moving Media heeft al meerdere succesvolle online sampling campagnes gerealiseerd. Drie van onze favorieten: een campagne voor Spadel via Dekbeddiscounter; een campagne voor Napoleon via Mobiel.nl en een campagne voor D-drinks via de Yogawebshop.com

Wat is de meerwaarde van online sampling voor de webshops en hoe kijken zij naar de toekomst van deze dienst?

Wij gingen in gesprek met Lisette Langemeijer, Campagne Manager bij Mobiel.nl en blikten terug op de campagne in samenwerking met Pervasco. Pervasco wilde de jongere doelgroep bereiken met de nieuwe smaken van de Napoleon snoepjes. Mobiel.nl bereikt die jongere doelgroep. De webshop stuurde in zeven weken tijd 30.000 Napoleon zakjes mee met de binnengekomen orders. Mooie score toch?

Waarom heeft Mobiel.nl gekozen voor online sampling?

Het was voor ons een heel mooi moment. Mobiel.nl bestaat dit jaar 20 jaar en wij waren aan het kijken op welke manieren we dit onder de aandacht konden brengen met leuke samenwerkingen. We waren op zoek naar barter-deals of samenwerkingen waar een win-win situatie uit ontstaat. Dit was er zo een. Voor ons een hele leuke manier om onze klant te trakteren.

Hoe kijken jullie op de campagne terug?

Heel goed. Fijne samenwerking gehad met Dutch Moving Media en hele positieve reacties van onze klanten. In eerste instantie zetten wij dit in voor het 20-jarig bestaan van Mobiel.nl maar we zijn het er nu over eens dat we dit willen doortrekken naar 2021. Een leuke verrassing voor de klant wat zorgt voor een positieve ervaring.

Kun je nog wat meer vertellen over de positieve reacties van de klant?

Wij versturen altijd survey naar de klant na een verzonden order. We willen zo in kaart brengen wat de klant van de bestelling vond. Nu hadden we daar een vraag aan toegevoegd over het extraatje: ‘Wat vond je van de snoepjes bij je bestelling’? Zo wilden we ook weten of deze campagne goed viel en dus voor herhaling vatbaar is. 93 % van de respondenten gaf aan de snoepjes heel leuk of attent te vinden. Dat zegt voor ons genoeg!

Wat zijn jouw verwachtingen van online sampling voor de toekomst?

Positief, zeker in de tijd waarin we leven. Je kunt nu niet de straat opgaan met je samples. Maar los daarvan vind ik een sampling campagne in de publieke ruimte ook altijd wat opdringerigs hebben. Met online sampling ligt je boodschap & marketing er niet zo dik bovenop. Het wordt bijgevoegd bij een besteld product dus is onderdeel van iets dat de klant zelf heeft besteld. Veel klantvriendelijker en gepaster.

The Sample Journey

Sampling kennis opgeslurpt? Overtuigd van de meerwaarde van deze dienst? Dan is het nu tijd voor het echte werk. Graag nemen we je mee voor een kijkje in onze sample keuken. We reizen mee met de sample van Pervasco. Vanaf het moment dat de 30.000 samples bij Dutch Moving geleverd werden tot het moment van brand awareness bij de klant.

We passeren alle stations om daar te komen. Geef je ogen de kost en stel je deze sample journey voor met jouw sample product…..

Welk product zou het zijn? Welke doelgroep gaan wij bereiken en hoeveel samples gaan er op reis? Graag gaan we met jou het gesprek aan over jouw merk, jouw koers en jouw sample.

Voor nu: enjoy the ride!