Concurrentie om marktaandeel begint met concurrentie om aandacht. Wie beter begrijpt hoe het geheugen van klanten werkt, maakt meer kans om een blijvende indruk achter te laten. Maak van je bedrijf een merk zodat meer klanten zich je boodschap herinneren als ze voor de keuze staan tussen jouw merk.… of dat andere merk. Hoe pak je dit aan?
Consistent zijn
Wees consistent in je aanpak. Voor het bouwen van je merk moet je jezelf de vraag stellen “Wat houdt mijn business in?” Van het antwoord op deze vraag mag je niet meer afwijken want dat maakt het beeld rondom je merk confuus.
Zorg dat je er uitspringt
Voordat je de aandacht kunt vasthouden, moet je hem eerst zien te pakken. Het brein is voorgeprogrammeerd om aandacht te besteden aan dat wat afwijkt. Kijk eens naar de afbeelding met de sterren. Werd je aandacht gegrepen door een zwarte ster? Waarschijnlijk niet. Zorg ervoor dat jij niet de zwarte ster bent en zet het merk uniek neer.
Focus op waarde
Bepaal de waarde voor je klant, het liefst een waarde die afwijkt van je concurrenten en leg daar de focus op. Dit kan je doen door een ‘awareness’ te creëren rondom je producten of diensten. Een voorbeeld is dat Coca-Cola geen frisdrank verkoopt maar plezier en Air B&B verkoopt geen kamers maar een uniek moment: het moment dat jij te gast bent bij een insider van je favoriete stad.
Klant aan het woord
Laat je klanten aan anderen zien welke waarde je product/diensten heeft. Iedereen zoekt naar bevestiging van zijn keuze: ik ben toch niet de enige?
Of klanten je merk onthouden, is niet alleen afhankelijk van hoe veel je doet, maar vooral van hoe opmerkelijk je bent.