We mogen er best open en eerlijk over zijn. Dat persoonlijke contactmoment in ‘promotieland’ is iets wat de komende weken, maanden en misschien wel jaren een andere wending gaat krijgen. Hoe gaat Dutch Moving Media hiermee om en hoe zien wij de toekomst voor ons. Want activatie zal zeker weten blijven bestaan, daar zijn wij van overtuigd. Of het er anders uit komt te zien? Ook die overtuiging is er…
Activeren zonder persoonlijk contact
Het wordt als fijn ervaren dat iemand met een gezicht een merk vertegenwoordigt en daarbij ook nog eens een interessante boodschap heeft. Maar is dat straks nog wel mogelijk op 1.5 meter? Ook voor ons is dat een vraag. Maar wat wij wel weten is dat er tal van manieren zijn om doelgroepen van merken te activeren. Deze lichten we later in deze blog toe.
De 1.5 meter samenleving
Nederland bereidt zich voor op een mega verandering. Een verandering die in veel gevallen ondenkbaar is. Want 1.5 meter, hoe gaan we dat in hemelsnaam doen? Denk aan openbaar vervoer, horecagelegenheden, bioscopen, festivals enz. En dan offline activatie. Gaan we flyers en samples uitdelen met afvalgrijpers? Of plaatsen we een grote plastic plaat op de armsteun van een auto om toch nog uitleg te kunnen geven over een nieuw model auto? En wat dacht je een beursstand dat omhuld is met doorzichtig glas? We weten het niet. Er is uiteindelijk echt nog veel mogelijk, daar geloven wij in.
De activatiecampagnes die niet veranderen in 2020
Ja zeker, ze zijn er nog. Activatiecampagnes die gewoon hetzelfde blijven zoals ze nu zijn. Promotiecampagnes waarbij geen face-to-face contact nodig is. Dat is waar de komende periode de focus komt te liggen. De meest voorkomende doelstellingen die je kan behalen met guerrilla marketing zijn brand awareness vergroten en publiciteit halen. Dit kan uiteraard ook weer voortvloeien in bijvoorbeeld meer sales.
Guerrilla Marketing
Iets doen wat niemand verwacht. De consument moet in de eerste instantie vraagtekens hebben bij wat er precies gebeurt. Kijken, kijken en nog eens kijken… oh wat tof! Dat ‘wow’-effect wil je dus creëren bij de doelgroep. Iedereen weet dat mond-op-mond reclame nog steeds het beste marketingmiddel is. Grote kans dit dus ook wordt ingezet bij vrienden en familie op het moment dat zij guerrilla campagne hebben ervaren.
In de meeste gevallen komen er geen mensen aan te pas bij een guerrilla campagne, dat is dus ook de reden dat guerrilla marketing iets is wat blijft. Ga er dus vanuit dat het grootschaliger ingezet gaat worden in de komende periode. Benieuwd naar welke guerrilla campagnes mogelijk zijn? Lees dan verder.
Green Graffiti
Een gemakkelijke, bijzondere en opvallende guerrilla activatie in één. Het gaat hier om het schoonspuiten van de straat. Dit gebeurt in verschillende soorten en maten welke op relevante en high traffic locaties geplaatst kunnen worden. Buiten het feit dat je als merk zijnde een logo kan laten zien, kan het nog veel relevanter zijn om een specifieke boodschap over te brengen bij jouw doelgroep. Denk aan het plaatsen meerdere pijlen die naar jouw winkel toe leiden? Of de introductie van een nieuw product? Of een call to action naar je website om een specifieke handeling uit te voeren? Er is heel veel mogelijk.
Buiten het schoonspuiten van de straat is er nog een alternatief genaamd: krijtgraffiti. Het voordeel van krijtgraffiti is dat er geen ‘vuile’ grond nodig is en dat het dus overal geplaatst kan worden. Daarbij kan elke kleur uitgekozen voor nog meer opvalwaarde en kunnen huisstijlkleuren van merken worden gebruikt.
Guerrilla marketing op maat
Voor guerrilla marketing is creativiteit nodig. Elke campagne is namelijk uniek en daar zit een gedachtegang achter. Dutch Moving Media heeft de afgelopen jaren ontzettend veel toffe en unieke guerrilla campagnes mogen uitvoeren voor verschillende opdrachtgevers. Wij als team houden van brainstormen met als doel de meest ludiek concepten bedenken. Dit kunnen we natuurlijk ook voor jouw merk! Eens sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact op met Dutch Moving Media.
Voorbeelden Guerrilla Marketing campagnes
Lay’s tunnel
Deze guerrilla campagne is het levende bewijs van volledige focus op brand awareness creëren. De mensen lopen door een tunnel waarbij het lijkt dat de aardappelen uit het plafond groeien. In de eerste instantie hebben ze natuurlijk geen idee, tot ze naar rechts kijken en de tekst zien staan: ‘Our potatoes are grown closer than you may think’ inclusief een groot logo van Lay’s. Vanaf dat moment is de link gelegd. Mensen maken foto’s en posten dit en vertellen het door aan anderen. Wat een toffe campagne!
McDonald’s zebrapad
Oud maar goud. McDonald’s heeft een lange tijd geleden een ontzettend toffe guerrilla campagne uitgedacht. Zij hebben namelijk een zebrapad in het traditionele ‘patatbakje’ laten omtoveren. Enerzijds grote impact op de awareness en daarbij hele grote kans dat de mensen die over het zebrapad heen zijn gelopen even de McDrive doorheen zijn gereden.
Wij gaan graag de guerrilla uitdaging met jou aan. Laten we eens bellen om het erover te hebben. Tot snel!