Scroll Top

Happy sampling day voor Oliehoorn!

Promotiedame biedt het product aan (Demo)

Sampling gaat over promoten, over lachen, over pitchen, over uitdelen, proeven, voelen….en overtuigen. Dutch Moving Media weet er alles van. Als het plaatje compleet is, verkoopt een product zichzelf tijdens een sample campagne. Briljante formule maar dan moeten die details dus wel kloppen. Wat zijn de voorwaarden voor een succesvolle sample campagne? En hoe wordt een sample campagne ervaren door een supermarkt, een sample promotor en last but not least: door de consument?

Dutch Moving Media toert momenteel door Nederland voor het verrukkelijke merk Oliehoorn. Een uitgelezen kans om op zoek te gaan naar antwoorden!

Beleven = weten

Voor dat we inzoomen op de kracht van sampling, eerst even dit: de meeste aankopen in de FMCG branche worden gedaan op basis van belevingsargumenten. Als de consument een product kan beleven, zal er sneller een connectie ontstaan tussen de klant en het product. Er ontstaan positieve associaties die (in een later stadium) sneller zullen leiden tot een aankoop. Als we het hier hebben over beleven, bedoelen we niet ‘het beleven’ van reclame op televisie of het horen van een slogan op de radio. Het gaat over een moment en niet over het ontvangen van een boodschap. Het gaat over de consument en is in die zin persoonlijk.

Merken spelen steeds meer in op deze beleving. Als beleving gaat over een persoonlijk moment, dan is de beste manier om de consument te benaderen al snel persoonlijk.

Persoonlijke benadering van de consument. Welcome to our world! Dutch Moving Media zit erop. Wij geven een product graag een lachend gezicht en een écht verhaal. En dan kan een echt product natuurlijk niet uitblijven.

Dutch Moving Media is als een vis in het water in sampling land. Wij hebben onze sample sporen dan ook ruimschoots verdiend voor verschillende A-merken in de FMCG branche en daarbuiten. We love fast, we love moving (it’s our middle name), we love consumers en we love goods! Kat in het sample bakkie dus.

Nectarines voor PLUS tijdens de Laagblijvercampagne, popcorn voor Coop tijdens de Nijmeegse vierdaagse, D-drinks op foodfestivals, waterflesjes op stations op zweterige zomerdagen. Wij zijn van alle (super)markten, stations, winkelstraten en evenementen thuis…..

Sampling: wie, wat waar en waarom?

Beleven is weten maar ook meten is weten.

Wist je dat meer dan 80% van de Nederlandse consumenten een sampling actie een fijne manier vindt om met een product in aanraking te komen?

Een sample campagne: een campagne waarbij de consument een product in handen krijgt.

De klant kan het product voelen, proeven (nu of op een later tijdsstip) en daarmee ervaren. Op deze manier ontstaat er direct een moment van beleving van het product en beleving overtuigt, lazen we net. Een voorwaarde voor een sampling campagne is dus: een product (in grote getalen) dat uitgedeeld wordt.

Anders nog? Ja zeker. Om een sample campagne tot een succes te maken, hebben we nog wel een boodschappenlijstje aan eisen….. We nemen je graag mee!

Sampling to the max

1. Zoek de consument op in een logische omgeving

‘Braadworsten uitdelen op het strand’…… uhm nee. ‘IJsjes uitdelen tijdens de Elfstedentocht’ wordt hem ook niet. Een product moet logisch zijn op het moment en de locatie van de sample campagne. Een sampling promotie voor product x in ‘zomaar een straat’, kan succesvol zijn maar succesvoller is om het nog specifieker in te vullen. Het moment dat de consument bezig is met het nadenken over aankopen; dat er wordt gewikt en gewogen (letterlijk in het geval van groenten en fruit maar we dwalen af), vooruit gedacht over wat de pot schaft en gelet wordt op budget. We hebben het natuurlijk over de supermarkt: de hoofdstad van de FMCG branche. Als je ergens een zaadje kunt planten als merk, dan is het hier wel.

2. Zoek de consument op, op een strategische plek

Supermarkt check. Nu nog de beste spot in de supermarkt. Ook hier geldt weer: ijsjes samplen voor het schap met glühwein is niet logisch (misschien zelfs een beetje gek). Daarbij wil je een spot hebben waarbij het promotieteam samples uit kan delen aan zo veel mogelijk shoppers. Onze favoriete spots zijn daarom: bij de kassa’s of bij de poortjes bij binnenkomst.

3. Geef het product een lach en een goed verhaal

Producten verkopen zichzelf alleen als ze goed gepresenteerd worden. De sample teams van Dutch Moving Media worden erin getraind om de consument proactief te benaderen en van wal te steken met een goed verhaal. Een goed verhaal tijdens een sample campagne luistert nog al nauw: de consument moet extra overtuigd worden door de woorden van de promotor en moet nieuwe informatie mee krijgen die bijdraagt aan de beleving. Dit verhaal mag dan weer niet te lang zijn want de klant is boodschappen aan het doen en moet door. Het laatste wat we willen is dat de klant het moment als storend gaat ervaren. Kort, krachtig en uiteraard met een lach van oor tot oor.

4. Het oog wil ook wat

De hele sample campagne moet staan als een huis en dan bedoelen we ook echt één huis. De kleding; de producten; het demomeubel: alles moet matchen en alles moet het merk uitstralen. Het oog wil ook wat? Het oog krijgt ook wat!

Oliehoorn onder de loep

Het frietsauzenmerk Oliehoorn. Wie kent het niet? Nou best wel wat mensen helaas en daarom wil Oliehoorn graag toeren door Nederland.

  • Missie: op de tafels van de Nederlandse huishoudens staan.
  • Doel: zo veel mogelijk sauzen uitdelen in de supermarkten van Nederland.
  • Hoe dan? Dutch Moving Media heeft een selectie gemaakt van de grootste en beste supermarkten van Nederland.

Verdere ingrediënten:

  1. Enthousiaste Oliehoorn hostessen
  2. Een goed verhaal over Oliehoorn
  3. Heel.Veel.Oliehoorn frietsauzenflesjes.

Oliehoorn: een goed verhaal

Wat is dat goede verhaal van Oliehoorn dan? We vertellen het je graag! Oliehoorn is een Nederlands familiebedrijf. Goede start toch? Ze zijn gespecialiseerd in sauzen en oliën en bestaan al meer dan 35 jaar. De sauzen worden gemaakt met kilo’s liefde, liters passie en veel snufjes trots. Er worden lokale ingrediënten gebruikt en de sauzen worden geproduceerd in een eigen fabriek. Hoe ambachtelijk wil je het hebben!

Dit sauzenmerk is populair bij horeca gelegenheden zoals snackbars en restaurants. Oliehoorn wil ook graag in de smaak vallen bij de consument. Over smaak gesproken: de sauzen smaken romig, licht gekruid en zijn verrassend fris.

Voor ons op het programma: de mayonaise, de fritessaus en de curry. Heerlijk als basis voor een dressing, op tafel bij elke maaltijd en natuurlijk als must have bij een BBQ.

Oliehoorn maakt alles lekkerder. Bij Oliehoorn is het feestje dus, dat begrijp jij!

Wil je meer weten over dit feestje? Check de website!

De cijfers liegen er niet om

Voordat we op campagne bezoek gaan, eerst even dit….. Dutch Moving Media overtuigt graag met een goed verhaal, maar ook met feiten en cijfers (meten = weten weet je nog?).

De geslaagde sample campagnes in de supermarkten, moeten zich ook vertalen in resultaten aan het einde van de rit, toch Sales Managers en Chief Financial Officers van Nederland? Heel leuk zo’n campagne met enthousiaste sample dames en leuke reacties maar wat levert het mij onderaan de streep op? Kom maar door met de KPI’s!

Halverwege deel 1 van onze sample toer door Nederland maken wij vast een voorzichtige balans op. Omdat Oliehoorn in het Noorden van het land meer bekendheid heeft, lag de focus voor ons vooral op het midden en zuiden van ons land.

Wij lichten 10 locaties voor je uit, verspreid over het land.

Bezoekersaantallen en uitgedeelde samples

  • In onderstaand overzicht een vergelijking tussen de bezoekersaantallen per dag/ het aantal aangesproken mensen tijdens de campagne en het aantal uitgedeelde samples tijdens de campagne.
  • Hierbij de kanttekening dat de supermarkten gemiddeld 10 uur per dag open zijn en wij maar 4 uur per dag aanwezig waren in de supermarkt.
  • Het verschil dat je ziet tussen het bezoekersaantal en het aantal uitgedeelde samples is dus vooral te verklaren door een verschil in tijd: wij waren er niet de volledige dag maar slechts tijdens het piekmoment.

Interessant

  • Als we ervan uitgaan dat wij slechts 40% van het totaal aantal openingsuren aanwezig zijn, kunnen we concluderen dat wij op de meeste locaties in verhouding een groot deel bereiken van het totaal aantal bezoekers. We kiezen onze piekmomenten dus goed uit!
  • Ook kun je goed zien dat het verschil tussen het aantal aangesproken mensen en het aantal uitgedeelde samples over het algemeen klein is. De waste is in die zin nihil, wat betekent dat zowel de campagne als het product in de smaak vallen bij de consument.

Kosten per sample

Heel leuk die cijfers, interessant dat kaartje en fijn dat de piekmomenten blijken te kloppen, denkt de Sales Manager nu, maar wat kost mij dat dan per sample? Dutch Moving Media speelt open kaart. Zeg dat je voor een gemiddelde sample campagne van 4 uur met 2 hostessen € 450,- kwijt bent (dit is exclusief de inzet van promotiemiddelen, en uitgaande van een volledige sample tour), dan kost een sample je gemiddeld € 0,24 cent. Niet verkeerd toch? Onderstaand weer een tourtje langs de locaties.

De consument doet het werk

Maar…… Sales Managers… er is meer! Voor dit gemiddelde bedrag van € 0,24 cent per sample geef je je merk een gezicht, een podium en de spotlights waar je zo vaak van gedroomd hebt. Het merk gaat leven bij de consument en dat is een investering voor de lange termijn. Vraag maar aan je collega van marketing…….

Oftewel
De consument….

  • …heeft sympathie voor de campagne
  • … waardeert de hoeveelheid van de sample;
  • … is blij verrast dat de sample gratis is;
  • …wordt nieuwsgierig naar het product en de andere smaken van het merk;

Deze reacties zijn allemaal inbegrepen in de stuksprijs van de sample. Dat goede verhaal wordt wel doorverteld door de consument!

Ooooh sampling day!

Graag nemen we je mee voor een kijkje voor- en achter de schermen van de Oliehoorn Sample campagne! Op naar Jumbo Lelystad! Tara Mohseni en Corelisa van Veen waren de gelukkig sample hostessen van vandaag. Als ik de Jumbo inloop zie ik ze al staan bij de entree. Demobalie in het zicht, lach op het gezicht, en vele consumenten om ze heen. De sauzen zijn populair in Lelystad!

Corelisa heeft net haar bellytray bijgevuld bij de demobalie en kan er bijna weer tegenaan. Tara is druk in gesprek met een consument.

“Wilt u een heerlijk gratis flesje Oliehoorn fritessaus saus mee naar huis? Oliehoorn maakt alles lekkerder!” klinkt het als ik dichterbij loop.

De dame wil wat meer weten over de heerlijke saus. Ze heeft er nog nooit van gehoord. Tara vertelt trots dat de saus zich perfect leent om dressings van te maken. Of de mevrouw graag salade eet toevallig? Het antwoord is ‘ja’. Dat komt dan goed uit!

Ondertussen is Corelisa aan de praat geraakt met een meneer die verstand van zaken heeft. Hij kent zowel de fritessaus als de mayonaise maar vraagt zich af wat dan precies het verschil is. Corelisa legt uit dat de sauzen van elkaar verschillen op 4 vlakken: vetgehalte, suiker, smaak en calorieën. De fritessaus bevat bijvoorbeeld maar 25 % olie. Wist de meneer dat een saus pas mayonaise mag heten als er minimaal 70% olie in zit?

De flesjes gaan als warme broodjes over de steigerhouten meubel en Corelisa knielt om de paar gesprekjes bij de meubel neer om bij te vullen. Het valt me op dat Tara en Corelisa niet eens zover hoeven te lopen met hun bellytrays om de doelgroep aan te spreken. Er staan eigenlijk voortdurend mensen bij hun en bij de balie die willen weten wat het verhaal -en laten we eerlijk zijn: het product- is.

Als hun werkdag erop zit, grijp ik mijn kans voor een goed gesprek met het sample team.

Hoe is het gegaan dames?

Corelisa: “Super goed! We zitten nu op iets meer dan 1700 uitgedeelde flesjes en ik heb heel lekker gewerkt. De tijd vloog voorbij!”

Wat maakt een sample campagne leuk?

Tara: “Het is meer dat je meteen iets tastbaars kunt uitdelen tijdens een sample campagne. Als je flyert op straat bijvoorbeeld tijdens een promotiecampagne dan heb je alleen je verhaal en de flyer met dat verhaal zwart op wit. Nu heb je er meteen een product bij wat je kunt laten zien en mee kunt geven.”

Corelisa vult aan: “En het is gewoon super leuk dat je de mensen een cadeautje kunt geven. Normaal moeten ze betalen voor zo’n product en nu krijgen ze een heel flesje mee. Bij een normale sample campagne is het daarbij vaak zo dat de consument iets kan proeven op dat moment. Natuurlijk om ervoor te zorgen dat de consument dat dan koopt voordat ze de winkel uitlopen. Deze Oliehoorn sample campagne is in die zin veel guller: de mensen kunnen dit flesje echt meerdere maaltijden voorzien.”

Onderscheidt Oliehoorn zich daarin vind je?

Tara: “Ja zeker. Ik vind het sympathieker dat je iets mee naar huis krijgt waar je echt vaak gebruik van kunt maken. Niet in een zakje voor 1 portie maar gewoon een hele fles. Dan geef je de klant echt iets extra’s. Fles is more! ” (lacht heel hard)

Over humor gesproken: hebben jullie dit gebruikt tijdens de sample campagne?

“Ja als het gepast is wel. Tijdens mijn werk bij Dutch Moving Media heb ik wel gemerkt dat geen enkel gesprek hetzelfde is. Ons is ook geleerd dat als je een grapje kunt maken en aanvoelt dat dit gepast is, dit een goede manier is om het ijs te breken. Ik had net bijvoorbeeld een meneer die zelf al begon met ‘Je moet tegen de mensen zeggen: moet je hoorn over Oliehoorn. Dan luisteren ze wel! Ze denken alleen dat je uut t Noordn komt’. Dan weet ik dat die meneer een grapje wel kan waarderen…..”

Consument, goed dat je er bent!

Je hebt net je boodschappen afgerekend en wordt aangesproken door twee stralende Oliehoorn sample dames. Hoe is dat nou? Ik vroeg het een van de happy leavers bij de stand….. Mevrouw Versteeg, bleek toen we kennis maakten!

Blij met uw Oliehoornflesje?

“Heel erg! Je krijgt gewoon iets cadeau en mag het gratis proberen. Dit is toch een leuke verrassing, twee van die leuke dames die nog met een toetje komen na de boodschappen. Of nouja, toetje: ik gebruik het liever bij de gewone maaltijd!” (lacht)

Stond er wel iets op uw boodschappenlijstje dat bij de fritessaus past?
“Nee eigenlijk niet, jullie kunnen beter in de winkel staan want dan kunnen de mensen hun maaltijd er nog bij uitzoeken. Dit weekend gaan we bbqen dus dan gaat het flesje op tafel!”

Eet smakelijk vast!
“Dat zal wel lukken. Moet het alleen niet vergeten anders is het fritessaus na de maaltijd zullen we maar zeggen.” (lacht heel hard).

Supermarkten in Nederland vol lof over campagne

We gaan met de Oliehoorn tour van Overijssel naar Zeeland en van Drenthe naar Limburg. Bijna alle supermarkten die Dutch Moving Media geselecteerd heeft zeggen direct JA tegen de Oliehoorn sample campagne. Wat voor meerwaarde heeft een sample campagne voor deze branche? We blijven voor het antwoord even hangen in Limburg. Johan de Bruin, Commercieel Manager van een van de grootste supermarkten van Sevenum licht toe:

“Een samplecampagne is van absolute meerwaarde voor de FMCG branche en voor een supermarkt vormen FMCG producten het leeuwendeel van het assortiment. Wat goed is voor de FMCG branche is goed voor ons. Dat wil echter niet zeggen dat we elke sample campagne binnenlaten. Oliehoorn is een goed product en commercieel gezien blijft het voor ons interessant genoeg. Hoe meer mensen dit product leren kennen, hoe beter.”

Was het moment van de sample campagne goed gekozen voor jullie?
“Ja absoluut, net voor de vakantie. Veel mensen gaan bbqen of gaan op vakantie waardoor het product meer top of mind wordt.”

Hebben jullie al een stijging in de verkoop gemerkt?
“Nee dat nog niet maar nou moet ik ook zeggen dat ik met vakantie was dus dat nog niet helder heb. Alles was op dus het zal toch wel iets teweeg brengen. De flesjes zijn natuurlijk wel vrij groot dus zo’n vaart zal het ook weer niet lopen.”

U heeft toch wel een flesje meegenomen mag ik hopen?
“Uiteraard. De curry heb ik altijd al maar deze fritessaus is de nieuwe favoriet!”

Zomers staartje

Oliehoorn wilde graag een zomers staartje voor de sample campagne. Je weet wel, een staartje met veel zon, vakantiegangers en de geur van gloeiende houtskooltjes. Een campingtour was het antwoord. Moment klopt, locatie klopt en er komt een interessante meerwaarde bij: de consument is ontspannen want heeft vakantie. Dat komt dus wel goed met die positieve belevings-associatie! Het merk wordt beleefd op misschien wel het fijnste moment van het jaar: vakantie!

Het spits werd afgebeten op camping ‘De Achterste Hoef’ in Noord Brabant. 30 graden, de afsluiter van de heetste week ooit gemeten: hoe zomers wil je het hebben? Met onze Dutch Moving Summer Car (want raampjes open!), reden we stapvoets langs alle campingvelden. Flesje hier, praatje onder de luifel daar: onze Oliehoorn heren kwamen helemaal in de vakantiesferen…….

Wij vermoeden dat er nog nooit zoveel gebarbecued is op camping De Achterste Hoef als op 27 juli 2019…….

Oliehoorn, we want more!

Dutch Moving Media heeft de Oliehoornsmaak te pakken.

Curry bij de worst van de boerenkool, een toefje fritessaus bij de hutspot of de mayonaise bij je gehaktbal naast je zuurkool…….

Wij hebben nu al trek in de wintereditie!