Guerrilla Marketing is een hele effectieve marketingtechniek, als je het goed inzet! Deze soort marketingcampagne vraagt om weinig budget en is daardoor zeer aantrekkelijk om in te zetten. Een goede Guerrilla Marketing campagne hoeft niet groot te zijn en pakt uiteindelijk wel groot uit. In deze blog legt activatiebureau Dutch Moving Media de do’s & don’ts uit van Guerrilla Marketing. Lees verder om te weten hoe jij deze marketing techniek optimaal inzet.
Wat is Guerrilla Marketing en waarom zou je dit willen inzetten?
Bedenker Jay Conrad Levinson, een Amerikaanse marketeer, formuleerde Guerrilla Marketing als volgt: “Een marketingtechniek waarbij je met weinig budget een groot resultaat wilt bereiken binnen zeer korte tijd. De campagne dient vooraf, tijdens en/of na uitvoer veel media-aandacht en/of aandacht van het publiek te krijgen.” Guerrilla marketing campagnes zijn daardoor vaak ludiek en bijzonder. Ze moeten namelijk de aandacht trekken van nieuwssites, blog en televisie. Daarnaast moeten ze interessant genoeg zijn om door voorbijgangers gezien te worden en het liefst daarna te delen op social media.
Kenmerken van een Guerrilla Marketing campagne zijn:
- Het budget dat gebruikt wordt is laag / wordt zeer efficiënt ingezet
- De uitvoering Is onvoorspelbaar en verrassend
- De doelgroep wordt verrast door de inzet
- De marketingcampagne is origineel
- De inzet is interactief met het publiek
- Het eindresultaat geeft een WOW effect
Een Guerrilla Marketing campagne is dus eigenlijk de droom van elke marketeer. Een opvallende en bijzondere campagne, met weinig budget en veel aandacht. Wat wil je nog meer? Maar er zitten ook risico’s aan.
Krachtige voorbeelden van Guerrilla Marketing
Guerrilla Marketing kent geen vaste vorm. Conceptontwikkeling voor de meest ludieke, bijzondere, opvallende campagne is dan ook een pittig. De keuze is namelijk reuze. Overal waar je kijkt kan je Guerrilla Marketing op en/of mee uitvoeren. Op straat, in en op de bus, in het toilet, in en op de lift, met mobiele buitenreclame en ga maar door. Activatiebureau Dutch Moving Media verzamelde voor jou 5 spraakmakende internationale Guerrilla Marketing uitvoeringen:
Mc Donalds: het frietjeszebrapad
Een lowcost Guerrilla Marketing campagne die meer opgebracht dan elke andere commercial van McDonalds.
Volkswagen: we hoeven niks te compenseren
Op een creatieve manier, met minimale inzet van middelen, bevestigde Volkswagen het cliché over mannen met dure auto’s. Als je een Volkswagen rijdt hoef je niks te compenseren.
IWC Horloges: Ervaar ook eens hoe een prijzig horloge aanvoelt
Ter promotie van de nieuwste IWC Big Pilot horloges werden alle veiligheidslussen in de Berlijnse voorzien van een uiting van het nieuwste horloge. Of het publiek dat het openbaar vervoer neemt een horloge van minimaal € 6.000 kan betalen is te betwijfelen, maar ze zouden het wel graag willen. En daar is je opvalwaarde van deze Guerrilla Marketing campagne.
Pizza John: Altijd een pizzabezorger voor je deur
Deze campagne had een minimale inzet en lage productiekosten maar met een prijswinnend effect. Deze inzet won goud op de International Advertising Awards in Cannes.
Wrigley’s: Parkeerticket met mintsmaak
Je staat voor een ingang van een parkeergarage, drukt op de knop voor een kaartje en de slagboom gaat open. Om binnen te zijn voor deze weer naar gaat én je kaartje niet te verliezen stop je deze in je mond. Kauwgummerk Wrigley’s bedacht de Guerrilla Marketing campagne waarbij het parkeerticket met mint smaak werd gemaakt. Kleinschalige inzet, met een verkoop verhogende werking.
Voorwaarden voor geslaagde Guerrilla Marketing campagne
Ben je al overtuigd dat jij een Guerrilla Marketing campagne voor jouw merk wilt inzetten? Als je al een conceptontwikkeling hebt liggen of nog moet starten test deze dan aan de hand van de volgende 5 vragen:
- Hoe origineel is je idee? (originaliteit wint altijd)
- Hoe onvoorspelbaar is de campagne? (onvoorspelbaarheid is positief)
- Hoeveel bereik verwacht je er meer te behalen en welke middelen zet je in totaal in om dit te bereiken? (hoe meer bereik voor minder kosten, hoe beter)
- Hoe relevant / actueel is de campagne? (Zal het wel aanslaan met de actualiteiten van nu?)
- Wanneer wil je dit uitvoeren en is de timing dan goed?
Wees je er altijd van bewust dat deze vorm van campagnes risico’s met zich meebrengen. Het is een agressieve marketingtechniek die, hoe leuk jouw conceptontwikkeling ook is, wettelijke grenzen over kan gaan. Pakt je campagne verkeerd uit kan de gekregen aandacht zelfs je imago schaden. Daarom adviseren we altijd om een ervaren activatiebureau met Guerrilla Marketing als specialisme in te zetten.
Jouw eigen Guerrilla Marketing campagne
Activatiebureau Dutch Moving Media heeft al vele impactvolle guerrilla marketing campagnes uitgevoerd voor A-merken. Dit hebben we voor zowel B2B als B2C gedaan. Graag denken we met je mee wat de optimale invulling van jouw campagne is en voeren we deze voor je uit. In de gehele conceptontwikkeling en productie van deze campagnes kan voor jou veel tijd zetten. Wij nemen dit van jou over en ontzorgen jou hierin. Interesse in een eerste sparringsessie of al direct een concrete offerte aanvraag? Neem contact met ons op.
PS: Een guerrilla campagne hoeft niet moeilijk te zijn. Fietshangers, zadelhoesjes, autohangers en krijtgraffiti zijn ook opvallende communicatiemiddelen die verrassen en opvallen.