
November 6, 2018
Op 23 november staat Retail Nederland op zijn kop. Dan rijzen de kortingen de pan uit, staan er rijen tot aan het einde van de winkelstraat en slaat de gekte van de koper toe. Black Friday staat weer voor de deur en lijkt elk jaar massaler te worden. Record na record wordt gebroken en de producten zijn niet aan te slepen.
Hoe val je op tussen deze massa van aanbiedingen en promotie-acties? Hoe bereik je de shopper en sla je als ondernemer je zwarte slaatje uit de koopwoede van de consument? City Marketing Hilversum wilde dat de ondernemers dit jaar de handen in een zouden slaan. Voordelen? Meer mogelijkheden, grotere opvalwaarde. Activatiebureau Dutch Moving Media won de pitch voor het beste concept en mocht invulling geven aan dit BLACK FRIDAY evenement.
We hebben een primeur: elk uur mag iemand 3 minuten gratis shoppen in het hele centrum van Hilversum! En er is nog veel meer! Black Friday we want you!
Foto: salajean / Shutterstock.com
Black Friday: gekte uit de States
Voordat we inzoomen op Hilversum, vliegen we naar Philadelphia voor het ontstaan van deze traditie. Want voor wie het nog niet wist: Black Friday is komen over stormen uit Amerika. Terug in de tijd! Het is 1965, een vrijdag, de dag na Thanksgiving en het krioelt van het verkeer om Philadelphia. Mensen zijn vrij en pakken de auto massaal voor een road tripje of een mini vakantie. De naam Black Friday dook hier als eerst op om de drukte aan te geven om de Amerikaanse stad. In 1981 kwam men met een andere theorie: de winkels kwamen op de dag na Thanksgiving uit de rode cijfers. Het was het startsein voor de kerstaankopen en er werd massaal geld over de bank gesmeten. De winkels gingen van rood naar -jawel- zwart op deze dag. Nederland is niet vies van Amerikaanse tradities en Nederlandse winkels zagen er brood met pindakaas in. Waar het in de voorgaande jaren nog een handje vol ondernemers was, viel het in 2015 op dat vele winkeliers adverteerden onder de noemer ‘Black Friday’. De consument hapte direct en Black Friday werd ook bij ons een jaarlijks winkelfenomeen.Kopen = kijken
Kijken = kopen? Op Black Friday is het andersom. Kijken komt wel na de aankoop. Dan is de buit tenminste binnen. We willen nu, we willen meer. Wachten wordt dringen, pakken wordt graaien, vragen wordt gillen. Wat gebeurt er met ons? In een artikel van de Adformatie zet Nicola Scrafton, research director van Visuality groep een aantal psycholische feiten op een rijtje als het gaat om kopen, waaronder deze: “Winkelen is een cognitief proces. We leren informatie uit een winkelomgeving tot ons te nemen, het te interpreteren en ons gedrag daarop aan te passen. De meeste informatie is visueel en halen we uit verpakkingen, POS, en in-store informatie. Maar onze zintuigen staan ook open voor geur, omroepberichten, samples die worden aangeboden. Hoe vaker we shoppen, hoe beter we er in worden die informatie te spotten.” Zou dat betekenen dat als wij de situatie van Black Friday zien (heel veel mensen, kans op misgrijpen, dringen voor je beurt) wij zelf ook een tikkeltje hysterisch worden? Staan onze zintuigen ook open voor gekte en hysterie? Vast wel!De kunst van verleiden
Merken willen verleiden. De consument laat zich graag verleiden. Hard to get speel je wel gewoon met je scharrel. Welke verleidingen kunnen wij niet weerstaan? In het AD worden ze even voor ons op een rijtje gezet. Op = op; Nu of nooit; 3 halen 2 betalen. Deze vermeldingen bij een aanbieding zouden een gevoel van schaarste oproepen waardoor we instinctief reageren. “Onbewust krijgen we het gevoel dat we erbij moeten zijn of anders naast de die geweldig aanbieding mislopen, én dat wil natuurlijk geen mens” aldus Joyce van de Consumentenbond.Tips en Tricks
Advies is daarom je hoofd vooral koel te houden. Hier nog 2 tips uit de koker van de consumentenbond:- Doe je huiswerk: koop niet als een kip zonder kop (dan maar een kip zonder koop). Vergelijk het product dat je op het oog hebt met andere aanbieders; let op verzendkosten en bepaal voor jezelf welke prijs je er voor wilt betalen.
- The day after: noem hem Brown Saturday. De gekte is een beetje voorbij maar de aanbiedingen zullen op zaterdag en zondag ook nog gelden. Geen paniek!
De cijfers liegen er niet om
Er wordt verleid, er wordt gekocht. Zo veel is duidelijk. Wat betekent dit voor de verkoopcijfers van de kledingwinkel, de drogist, de elektronica zaak of een bedrijf die het allemaal in zich heeft? Bol.com! In 2017 sprak Nu.nl Bol.com over hun bevindingen na Black Friday. “Nog nooit is er in de nacht bij ons zoveel besteld. Men lijkt er voor op te zijn gebleven.” aldus woordvoerder van Bol.com. Bol.com geeft aan in Nederland pionier te zijn in deelname aan dit koopfestijn. Bol.com: “’We zijn er als een van de eerste in Nederland mee begonnen. Iedereen is er nu op ingesprongen. Zelfs de bloemist op de hoek deed zijn rozen in de aanbieding. Het aanbod is nog nooit zo groot geweest. Black Friday hoort er hier nu ook helemaal bij”. In 2017 had Bol.com over de hele dag 3 keer zoveel bezoekers als dat jaar ervoor op Black Friday. Ze gingen zelf de drukste dag voor kerst 2016 voorbij. Kerst en Sinterklaas artikelen gingen als warme broodjes over de virtuele toonbank. Het lijkt of Black Friday elk jaar blacker wordt. Wat zegt dit over 2025? Help!Black Hilversum
Genoeg uitgezoomd en terug gezoomd. Black Friday; we kunnen er niet meer om heen. Wat doet Hilversum met dit gegeven? Tijd om in te zoomen! City Marketing Hilversum wilde iets ludieks dit jaar. Iets met reuring, iets met veel publiek maar ook iets wat er nog niet was. Black Friday draait al een tijdje mee maar hoe gooi je daar als stad (uhm, dorp) je eigen sausje overheen? Activatiebureau Dutch Moving Media mocht meedenken en wij doen natuurlijk niets liever. We love to create, we love to activate and we never hesitate. Dit werd ons plan voor een ludieke Black Friday promotiecampagne op 23 november!Morphs en Butlers delen flyers uit
Promotiemedewerkers van Dutch Moving Media lopen als Morphs en Butlers rond op de Gooische brink, de Kerkbrink en in het Hilvertshof en delen flyers uit met een unieke code. Met deze code maken deelnemers kans op 3 minuten GRATIS (wat nou korting!) shoppen in Hilversum bij de deelnemende winkels. Hoe gaaf is dat! Let op het wordt nog leuker: er gaat elk uur een prijs uit! Op een groot podium in de Kerkstraat ter hoogte van de Douglas zal een presentator elk uur een gelukkige winnaar bekend maken. Het was nooit eerder zo spannend voor de Douglas.Primeur in Nederland
Dames en heren we hebben een primeur in huis! Gratis winkelen in één winkel, die kennen we. Gratis winkelen in een heel winkelcentrum is niet 1 schepje daarboven op maar 15 schepjes (so far). De teller van deelnemende winkels staat namelijk op 15. Hoe gaaf is dat! Je mag in elke winkel 1 product pakken. Als kansmakende Hilversummer doe je er dus verstandig aan je tot in de puntjes voor te bereiden. Welke winkels wil jij niet missen? Welke route is dan het meest handig? Waar bevinden jouw favoriete producten zich in deze winkels? Stel jezelf de vragen! Dit is een once in a life time moment potentiële winnaar! Denk er niet te luchtig over…….Straattheater
Om het sprookje van de Black Fairy in Hillywood nog mooier te maken zal er een straattheater rondlopen. Je kijkt je ogen uit!