Het is alweer even geleden maar opdat we niet vergeten: met trots een blogje over onze bijdrage aan de NIMA marketing week. Deze activatie mag niet onopgemerkt blijven want dit evenement heeft door COVID-19 een prijzenswaardige metamorfose ondergaan om de doelgroep te bedienen. Een metamorfose waar de inhoud niet onder geleden heeft. Promotiebureau Dutch Moving Media (that’s us!) kijkt samen met de organisatie terug op een zeer geslaagd en veilig evenement en we zoomen graag even terug- en in met NIMA en onze ster-hostessen
Over NIMA
Eerst even dit….. Wie is NIMA? NIMA staat voor: Nederlands Instituut voor Marketing en is in 1966 opgericht als door adviesbureaus en marketeers uit het bedrijfsleven. Het is een beroepsvereniging voor werknemers & denkers uit de marketing, sales en communicatie. Bij NIMA staat de ontwikkeling van marketeers (leden & niet-leden) centraal. Jip & Janneke taal: NIMA leert- en inspireert en brengt vak-idioten met elkaar in contact om de marketing als begrip op de kaart te zetten en bedrijven te helpen hun organisatie te verbeteren.
Als je een beetje kaas hebt gegeten- of zou lusten van marketing dan wil je NIMA dus kennen….Dat komt goed uit want NIMA laat zich jaarlijks groots kennen met de NIMA Marketing Day.
BBP Media
Toen was daar ook BBP Media, de organisatie achter platforms als Marketingfacts, Marketingtribune, Twinkle, Customerfirst. Dit B2B Media bedrijf brengt ondernemers, professionals en jong talent bij elkaar door relevante vakinformatie te delen op de populaire platforms. Een beetje marketeer vreet de platforms van BBP dus op met huid en haar.
BBP is de organisator van de NIMA Media week en als zodanig onze klant, die we later in deze blog het marketing hemd van het media lijf gaan vragen…
NIMA Marketing day
De NIMA Marketing Day dus. Een dag waarop verschillende sprekers uit het land van de marketing, wetenschappers van het eiland van communicatie en bezige bijtjes in de marketing branche samen komen. Een dag waarop wordt gesproken, kennis wordt gemaakt en geïnspireerd wordt. Een event waar bezoekers komen met enthousiasme, vak-gerelateerde vragen en nieuwsgierigheid en weggaan met een bak kennis, nog meer enthousiasme en stof tot nadenken.
NIMA Marketing week
Toen kwam COVID, je weet wel: die relschopper die het land op zijn kop zette en roet gooide in het eten van grootschalige evenementen, activaties en promotiecampagnes. NIMA transformeerde toen de NIMA Marketing Day in de NIMA Marketing Week. Op 1,2 en 3 september ademde DeFabrique in Utrecht marketing strategieën en sprak uitsluitend marketing jargon.
Met deze verlenging kon het zelfde aantal bezoekers verspreid worden zodat afstand houden, appeltje eitje was. Het was mogelijk om dagdelen aanwezig te zijn of sprekers online te volgen. Hello NIMA, bye covid!
Onze hostessen stonden aan met NIMA
Of wij representatieve en enthousiaste hostessen wilden verzorgen op de NIMA marketing week? Maar natuurlijk! Zes hostessen, drie dagen lang. What to do? Het welkom heten van de bezoekers; het scannen van de toegangskaartjes en het uitdelen van lootjes waarmee de bezoekers de zaal in mochten. Het evenement werd in verschillende zalen gehouden en de namen van de zalen willen we jullie niet onthouden. Van de Copraloods tot de Perserij en van de Kalvermerk tot de Stomerij. Zalen waar de ambacht danste en de ambitie floreerde. Toch mooi meegenomen….
Het event was helemaal covid-proof, het takenpakket van onze hostessen dus ook. Mondkapje op, 1.5 meter afstand. Onze enthousiaste hostessen hebben ook ervaring als crowd hostessen op stads-evenementen. Met- en op afstand ervaren en professionele hostessen die wel weten wat ze met 1.5 meter aan moeten. Laat die covid-proof campagnes dus zeker maar aan hen over!
Hoe was het nou om op de NIMA marketing week te werken? Wat vonden de representatieve hostessen van dit innovatieve evenement? Smaakte het naar meer? Wat was het meest inspirerende wat zij hebben gehoord? Ambities om zelf het marketingvak in te gaan? Genoeg vragen. Tijd voor een gesprekje met Jaimy Droog, een van onze hostessen!
NIMA & Jaimy: NIMA door de ogen van onze hostess
Hoe was jouw werkweek Jaimy?
“Het was super leuk om voor NIMA te werken! Een echte hostess klus. Wij mochten de bezoekers verwelkomen bij verschillende entrees en ze natuurlijk een mooie dag toewensen.”
Wat vond je van de organisatie van het evenement?
“Heel netjes, alles verliep soepel. Ze hadden echt hun best gedaan om alles covid-proof te maken. Er waren meerdere ingangen, de bezoekers moesten zelf hun badge pakken zodat hier geen overdracht in zou zitten. Ook was er meer dan voldoende ruimte. Je kon met gemak 4 meter afstand van elkaar houden!”
En nu over marketing gesproken: was dit een evenement naar je hostess-hart?
“Absoluut! Ik heb zelf 2.5 jaar bij een online marketing bureau gewerkt dus ik ben wel thuis in de materie. Heel leuk dat dit georganiseerd wordt.”
Wat een toeval! En nu dan?
“Ik wilde toch mijn kinderdroom volgen om stewardess te worden dus ben daar gestopt. Ik hield me vooral bezig met SEO en fieldmarketing. Heel leuk maar vond het soms wel jammer dat het zoveel om cijfers en aantallen ging en minder om de mensen zelf.”
Als je weer even door jouw marketingbril kijkt: welke merken doen het dan goed vind jij?
“Bol.com doet het echt goed. Zij spelen heel erg in op trends en hypes. Bijvoorbeeld laatst met dat nummer ‘Tigers’ van Bilal Wahib wat ze dan posten op social met een tijgerknuffeltje erbij. Ook Zeeman vind ik ijzersterk.”
Vertel…
“Dat nieuwe luchtje ‘lucht’ hebben ze goed in de markt gezet. Een vriend van mij heeft het laatst gekocht en zei dat het echt lekker is! Ben dus wel benieuwd. Ook een T-shirt campagne die ze dan op een hele chique manier in de markt zetten alsof we het over een super duur merk hebben. Ook echt met een knipoog naar die mega dure merken. Je vraagt je door dit soort campagnes af waarom je daaraan mee zou doen….. Ze zetten je aan het denken en dan doe je iets goed als merk.”
Zeeman, zo eenvoudig kan het zijn!
Toch even over Zeeman gesproken. Wat een baas is dat! Als je kijkt naar de marketing van deze retailer dan kun je alleen maar een diepe buiging maken voor wat zij hebben neergezet. Duidelijke koers, recht vooruit. Zoals het een echte zeeman betaamt.
Kort door de bocht: dit merk mocht niet ontbreken op de NIMA Marketing week. Dat kwam goed uit van Caroline Turenhout was een van de sprekers van NIMA. Zij is verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce van Zeeman en deelde haar visie en de merkstrategie van Zeeman. Smullen voor de bezoekers dus!
Wat wij geleerd hebben van Caroline? Zeeman is ‘krachtig in eenvoud’ dus viert het merk de eenvoud. Neem de eau de parfum ‘Lucht’ voor € 4,99 per flesje; neem de trouwjurk voor een prikkie. Kwaliteit, maar dan zonder merkje dus voor minder. Eenvoudig! De producten zijn geliefd en gaan als warme broodjes: we noemen een 10.000 verkochte flesjes eau de parfum in een weekend. Geen gebakken lucht dus maar lucht van kwaliteit.
Caroline doet haar marketing boekje open in de Copraloods tijdens de NIMA week. Ze vertelt over de samenwerking met reclamebureau Persuade en de tagline ‘opmerkelijk eenvoudig’. Het geheim van Zeeman lijkt te gaan over het vieren van je identiteit. Eenvoud zien als DNA, het niet mooier maken dan het is maar het wel van de daken schreeuwen. Oja: en je doelgroep kennen. Deze doelgroep schaamt zich niet voor Zeeman, sterker nog: ze omarmen het merk, en omdat we het o.a. hebben over de hipsters, de jonge mensen die de wereld willen veranderen en hun wel- en wee delen op social media, reizen de producten vrolijk het land door. Trouwjurk hier, luchtje daar voilà: je marketing campagne.
Zo eenvoudig kan het dus echt zijn!
De klant is koning, koning vertel eens?
BBP Media heeft ons deze mooie hostessen activatie gegeven. Een activatie waar we met veel plezier op terugkijken, een promotiecampagne die maar naar één ding smaakte: naar meer. Hamvraag is dus wat BBP vond van onze inzet. Hoe kijken zij terug op het evenement in het algemeen en op onze enthousiaste hostessen specifiek?
Tijd voor dat goede gesprek met Tanja Veldhuizen van BBP.
Hoi Tanja, hoe kijk je terug op het evenement?
Het was erg geslaagd. Goede sfeer, alles liep zoals het moest lopen. Helemaal top.
Heb je een NIMA hoogtepunt?
Niet zo zeer één hoogtepunt of iets wat eruit sprong maar ik ben heel trots op de sfeer die we in 3 dagen hebben neergezet. Normaal hebben wij rond de 1500 bezoekers per dag op de NIMA Marketing Day. Nu hadden we 300 bezoekers per dagdeel, 3 dagen lang. De manier waarop we dit hebben ingestoken dit jaar in samenwerking met NIMA, BBP en DeFabrique, is echt uniek.
Wat vond je van de inzet van onze hostessen?
We waren enorm te spreken over de dames. Als ik jullie hostessen vergelijk met die van andere bureaus dan was er een wezenlijk verschil te merken. De dames waren vriendelijk, proactief en gaven echt alles. De registratie van de bezoekers, waar zij zich vooral mee bezig hielden was ook een heel belangrijk onderdeel. Het is toch het eerste moment dat je in contact komt met de bezoekers en zeker met het oog op de aangepaste regelgeving wil je niet dat er rijen ontstonden.
Dit hebben de dames heel goed gedaan!
Voor herhaling vatbaar dus?
Absoluut!
We want more NIMA!
Tot zover, tot volgend jaar NIMA!