Foto door: Christian Mueller / Shutterstock.com
Zoals corona vele bedrijven treft, treft het ook activatiebureau Dutch Moving Media. Directeur Pierluigi Jorritsma ziet de wereld om zich heen in rap tempo veranderen. Een moment om net als deze wereld stil te staan en de balans op te maken. Maar ook een moment om als ondernemer of marketeer juist nu te kijken naar de dag van morgen en kansen te creëren voor de toekomst.
“ Wat gebeurt er allemaal in de wereld? Met welke vaart gaat het virus door ons lichaam en hoelang moeten we de geplande evenementen en activaties uitstellen? Voor ons levert dit vooral veel vraagtekens op en wij blijven de komende tijd volledig in onwetendheid. Wat doet dit met onze bevolking en met onze ouderen? Het altijd veilige Nederland verandert in een rap tempo naar een spookland. En wij zijn niet het enige land.
Hoe ziet de wereld er na de komende 6 weken uit? De lente en de zomer staan voor de deur. Wat wij weten, is dat virussen vaak weer minder worden in de andere (warmere) helft van het jaar. Dan zijn we als consumenten ook weer graag buiten. Gaat dit wel gebeuren? Dit zijn vragen die niemand kan beantwoorden. Maar wat we wel weten is dat we niet een heel jaar lang binnen gaan blijven zitten. Het leven gaat verder. We zullen medio april weer langzaam naar buiten gaan en elkaar opzoeken. Want na Netflix, PlayStation, etc. is er ook een leven. Vaak een veel gezonder leven dan thuis zitten. Wij geloven dan ook dat activatie, fieldmarketing, productplacement en promotie in de winkelstraten of op de winkelvloer, na corona weer enorm zal aantrekken.
Want veel winkels en horecagelegenheden hebben een tijd lang geen mensen meer gezien en andersom. En hoe fijn is het om weer van harte welkom te worden geheten. Welke winkel heeft ook alweer die leuke aanbieding. Waar kan ik mijn lekkere bakkie koffie halen. Wat zijn weer de nieuwste sampling producten in de supermarkten of op evenementen. Dit zelfde geldt voor veel andere merken. Proeven = kopen en tastbaar maken. Een verhaal om te vertellen is je te overtuigen van iets nieuws, oftewel een productplacement. We hebben straks allemaal in thuisisolatie gezeten, onze eigen hobby dingen of producten die we al kenden gegoogled.
Het is dan juist de kunst om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Voor jou als Marketeer ligt hier een enorme uitdaging. Want wij hebben allemaal klappen te verduren gehad. Wat kan je dan het beste doen in deze tijd? Juist anders gaan denken. Marketingplannen, doelstellingen maar dan ook alles wat met marketing en communicatie te maken heeft, zal de komende periode aangepast moeten worden. Maar hoe dan? Ik denk dat veel bedrijven nog met vraagtekens lopen, omdat wij niet weten waar het stopt. In vrijwel alle grafieken zien we een enorme groei en dat is voor ons lastig te begrijpen. Het patroon waar wij in denken is meestal lineair, het patroon van exponentiële groei zien we over het hoofd. Om dit een kans te bieden, dienen we verder in de toekomst te denken. De consument zal niet voor altijd binnen blijven zitten, dus wat gaan we doen qua marketingplannen op het moment dat de consument weer naar buiten gaat. Tijdens deze crisisdagen kun je hier al mee bezig zijn, kun je hier al over nadenken. De consument wil niets liever dan dat alles weer ‘normaal’ wordt, zoals de tijd voor corona. Als merk kun je hierop in spelen.
In het verlengde hiervan willen we samen met onze klanten een dialoog aangaan. Wat zijn jouw nieuwe doelstellingen, hoe kijk jij tegen de lente en de zomer aan. Wat zijn je nieuwe targets en hoe wil je de consumenten straks offline bereiken middels ludieke activaties. Dit zijn onderwerpen die na een week of 6 echt weer gaan opstarten. Dan zitten we medio mei en willen we graag samen met jou een nieuw begin maken. Het nieuwe ‘denken’ bedenken, waarbij we samen sterker worden en waar de consument optimaal geholpen gaat worden. Want een ding is zeker: we zullen ons stinkende best moeten doen om samen weer succes te hebben.”