November 6, 2018
Op 23 november staat Retail Nederland op zijn kop. Dan rijzen de kortingen de pan uit, staan er rijen tot aan het einde van de winkelstraat en slaat de gekte van de koper toe. Black Friday staat weer voor de deur en lijkt elk jaar massaler te worden. Record na record wordt gebroken en de producten zijn niet aan te slepen.
Hoe val je op tussen deze massa van aanbiedingen en promotie-acties? Hoe bereik je de shopper en sla je als ondernemer je zwarte slaatje uit de koopwoede van de consument? City Marketing Hilversum wilde dat de ondernemers dit jaar de handen in een zouden slaan. Voordelen? Meer mogelijkheden, grotere opvalwaarde. Activatiebureau Dutch Moving Media won de pitch voor het beste concept en mocht invulling geven aan dit BLACK FRIDAY evenement.
We hebben een primeur: elk uur mag iemand 3 minuten gratis shoppen in het hele centrum van Hilversum! En er is nog veel meer! Black Friday we want you!
Black Friday: gekte uit de States
Voordat we inzoomen op Hilversum, vliegen we naar Philadelphia voor het ontstaan van deze traditie. Want voor wie het nog niet wist: Black Friday is komen over stormen uit Amerika. Terug in de tijd! Het is 1965, een vrijdag, de dag na Thanksgiving en het krioelt van het verkeer om Philadelphia. Mensen zijn vrij en pakken de auto massaal voor een road tripje of een mini vakantie. De naam Black Friday dook hier als eerst op om de drukte aan te geven om de Amerikaanse stad. In 1981 kwam men met een andere theorie: de winkels kwamen op de dag na Thanksgiving uit de rode cijfers. Het was het startsein voor de kerstaankopen en er werd massaal geld over de bank gesmeten. De winkels gingen van rood naar -jawel- zwart op deze dag. Nederland is niet vies van Amerikaanse tradities en Nederlandse winkels zagen er brood met pindakaas in. Waar het in de voorgaande jaren nog een handje vol ondernemers was, viel het in 2015 op dat vele winkeliers adverteerden onder de noemer ‘Black Friday’. De consument hapte direct en Black Friday werd ook bij ons een jaarlijks winkelfenomeen.Kopen = kijken
Kijken = kopen? Op Black Friday is het andersom. Kijken komt wel na de aankoop. Dan is de buit tenminste binnen. We willen nu, we willen meer. Wachten wordt dringen, pakken wordt graaien, vragen wordt gillen. Wat gebeurt er met ons? In een artikel van de Adformatie zet Nicola Scrafton, research director van Visuality groep een aantal psycholische feiten op een rijtje als het gaat om kopen, waaronder deze: “Winkelen is een cognitief proces. We leren informatie uit een winkelomgeving tot ons te nemen, het te interpreteren en ons gedrag daarop aan te passen. De meeste informatie is visueel en halen we uit verpakkingen, POS, en in-store informatie. Maar onze zintuigen staan ook open voor geur, omroepberichten, samples die worden aangeboden. Hoe vaker we shoppen, hoe beter we er in worden die informatie te spotten.” Zou dat betekenen dat als wij de situatie van Black Friday zien (heel veel mensen, kans op misgrijpen, dringen voor je beurt) wij zelf ook een tikkeltje hysterisch worden? Staan onze zintuigen ook open voor gekte en hysterie? Vast wel!De kunst van verleiden
Merken willen verleiden. De consument laat zich graag verleiden. Hard to get speel je wel gewoon met je scharrel. Welke verleidingen kunnen wij niet weerstaan? In het AD worden ze even voor ons op een rijtje gezet. Op = op; Nu of nooit; 3 halen 2 betalen. Deze vermeldingen bij een aanbieding zouden een gevoel van schaarste oproepen waardoor we instinctief reageren. “Onbewust krijgen we het gevoel dat we erbij moeten zijn of anders naast de die geweldig aanbieding mislopen, én dat wil natuurlijk geen mens” aldus Joyce van de Consumentenbond.Tips en Tricks
Advies is daarom je hoofd vooral koel te houden. Hier nog 2 tips uit de koker van de consumentenbond:- Doe je huiswerk: koop niet als een kip zonder kop (dan maar een kip zonder koop). Vergelijk het product dat je op het oog hebt met andere aanbieders; let op verzendkosten en bepaal voor jezelf welke prijs je er voor wilt betalen.
- The day after: noem hem Brown Saturday. De gekte is een beetje voorbij maar de aanbiedingen zullen op zaterdag en zondag ook nog gelden. Geen paniek!