Winkelopeningen zijn niet meer weg te denken uit de steden. Het liefst met toeters en bellen. Zo’n opening waar iedereen bij had willen zijn. En dit heeft zo zijn redenen! Het winkelend publiek weet dan namelijk meteen dat er een nieuwe winkel open is. They can’t wait to see it! Winkels krijgen op die manier veel extra aandacht van de consument, en dat is nou precies wat winkels willen. Er zijn veel leuke en originele manieren om winkels te openen. Wat deze manieren zijn, wie je inzet voor deze openingen en wat de meest aantrekkelijke methode is, lees je hier. Because we know!
Ga snel naar…
- Wat maakt een winkelopening speciaal?
- Wie werken er allemaal op een winkelopening?
- Promotiemedewerkers aan het woord!
- 5 tips voor een succesvolle winkelopening
- Klaar voor de opening?
Wat maakt een winkelopening speciaal?
Het verschilt per winkel wat de juiste aanpak is. De meeste winkelopeningen bestaan uit dezelfde onderdelen. Vaak staat er een ballonnenboog, een rode loper en zijn er activiteiten georganiseerd voor de consument. Omdat veel winkels deze standaard ingrediënten gebruiken voor een opening, is het vaak niet heel origineel terwijl je als winkel denkt alles uit de kast te trekken. Winkels moeten zich meer gaan onderscheiden van andere openingen. Dit is een lastige taak voor veel winkeliers. Daarom schakelen veel winkels de hulp in van promotiebureaus. Gelukkig maar!
Dutch Moving Media is een van die promotiebureaus. (en oke….de beste) Aan ons de taak om een leuke en originele opening neer te zetten voor verschillende winkeliers. Dit doen wij onder andere wekelijks voor Aldi, PLUS en Bever. We always like it different. En gooien hier dus graag het Dutch Moving Media sausje over. Sausje valt vaak goed in de smaak, sterker nog: het smaakt naar meer. En de ballonnenboog en de rode loper behoren zeker ook vaak tot de ingrediënten.
Activatiespel
We want to create something special! Hoe we dit doen? Dutch Moving Media zorgt ervoor dat elke opening net even anders is. Ken je het spel Pim Pam Pet? Precies, dat oud Hollandse spel met die vragen en dat rad waarbij het antwoord moet beginnen met de letter die je draait. Voor een Pearle opening maakten wij daar onze eigen versie van: Pim Pam Pearle. Mensen konden hun kennis testen op een leuke manier en hiermee zelfs korting winnen! Zo moest je draaien aan het rad en vragen beantwoorden over je ogen, je zicht, brillen, enzovoort. Hoe meer vragen je goed had, hoe meer korting je kreeg. Dat sla je niet zomaar af!
Foodtruck
Een andere manier om je openingen uniek te maken is door het gebruik van opvallende communicatiemiddelen. Zo nemen wij graag een foodtruck mee naar een campagne. People love food. Easy! In deze foodtrucks worden lekkere hapjes en drankjes bereid die maar al te geliefd zijn bij de consument.
Ludieke middelen op straat
Met onze mediabikes en qugo’s wordt vaak door het centrum gereden voor extra reclame. De Qugo’s hebben een groot bord voorop met informatie over de campagne. Qugo’s zijn nog niet veel te zien op straat waardoor ze extra opvallen. Zo’n qugo wil de consument ook wel en geef ze eens ongelijk. Snel, groen en ludiek. Ideaal om tijdens een opening het straatbeeld mee te kleuren. Go, go go! Ook mediabikes zijn favoriet. Fietsen met gigantische borden achterop die niet te missen zijn.
What else? Walking billboards! These boards are made for walking. Onze Merkambassadeurs gaan regelmatig de straat op met deze grote borden op hun rug. Een rugzak maar dan net even anders. Op deze borden kun je van grote afstand zien wat de actie van de campagne is. Grote kans dat het winkelend publiek nog niet eerder zoiets heeft gezien.
GRATIS SHOPPEN BIJ PLUS
Voor een winkelopening met alle mogelijke toeters en bellen moet je bij PLUS zijn. Dutch Moving Media mag deze toeters en bellen leven inblazen tijdens de opening van elke vestiging. We hebben ballonen, confetti, gratis koffie vanuit de gebrande vespa en een heuse PLUS loterij die wordt gehost door presentator die elke seconde aan staat. De deelnemer met het winnende lootje is een geluksvogel die zijn portemonnee thuis had kunnen laten. De prijs is namelijk: 1 minuut gratis shoppen in een gloednieuwe (en nog lege) PLUS. Dat laten we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. De shopper staat in de startblokken, camera loopt, de spanning is voelbaar, publiek telt af; 5, 4, 3, 2, 1.Shoppen maar!
Let’s use LED!
De doelgroep in de week van de opening aanspreken op een wel heel origineel podium? Namelijk een LED podium van wel 8 vierkante meter op 5 meter hoogte? Dat kan! Gebruik meerdere visuals om je product of winkel groots af te beelden of kies voor bewegend beeld. De content is op afstand aan te passen. 93 % van de passanten ziet het LED scherm en het zaadje voor het openingsfeestje is geplant. Let’s use LED!
Wie werken er allemaal op een winkelopening?
Voor een succesvolle winkelopening heb je meer nodig dan alleen een winkel en een ballonenboog. Het zijn de mensen die een winkelopening tot een succes maken. Wie deze mensen zijn? Wij zetten ze even voor je op een rijtje. Zo zijn wij!
- De filiaalmanager: hij of zij controleert of alles soepel verloopt en maakt zelf ook een praatje met de klanten. De filiaalmanager is ook degene die alle kennis van het merk of product in huis heeft. Iemand die niet gemist kan worden tijdens een opening dus.
- Het winkelpersoneel: Geen opening zonder winkelpersoneel! Een Aldi opening zonder kassières en vulploegen zou in duigen vallen. Ballonnen zijn top, duigen wat minder.
- De Merkambassadeurs: that’s us! De Merkambassadeurs zorgen voor de speciale ervaring van het winkelend publiek. Ze delen bijvoorbeeld folders of goodies uit om op die manier meer traffic naar de winkel te genereren, spelen een activatiespel of delen heerlijke hapjes uit vanuit de foodtruck. Een leuk praatje hier en een leuk praatje daar zorgt ervoor dat de klanten zich op hun gemak voelen. We make the show!
Promotiemedewerkers aan het woord
Dutch Moving Media verzorgt onder andere de winkelopeningen van Aldi en Bever. De Merkambassadeurs zorgen er voor dat de opening een groot feest is. Wij vroegen aan twee Merkambassadeurs wat zij van deze openingen vonden.
Sophieke werkt veel voor Aldi openingen. Ze vond het geweldig om alle enthousiaste mensen te zien. “Door het enthousiasme van de mensen kreeg je zelf ook automatisch een lach op je gezicht! Tijdens de opening werden er lekkere hapjes bereid in de foodtruck en vervolgens uitgedeeld aan het langslopende winkelpubliek. Ik had echt het gevoel dat ik even een horecatentje runde. Ook zo leuk om de mensen blij te maken met iets lekkers. Je zou bijna vergeten dat je aan het werk bent. ”
Omdat de opening in het centrum van Holten was, kwamen er veel consumenten op af. Sophieke vond het daarom ook de ideale plek voor een winkelopening. “Genoeg winkelpubliek is misschien wel het belangrijkste voor een succesvolle opening. Het is net als met feestjes: drukte trekt drukte. Je hebt deze mensen nodig. Ook kan een ballonenboog niet ontbreken!”
Milan stond pasgeleden op een hele succesvolle winkelopening voor Bever. Op deze campagne hebben de Merkambassadeurs sportieve outfits aan die direct opvallen en kunnen consumenten een kluis kraken die in de winkel staat. De key naar dit succes volgens Milan? Teamwork! “Het was een van de leukste campagnes waar ik heb gewerkt! We hadden deze dag een geweldig team dat super goed op elkaar was ingespeeld. De dag kon haast niet beter! Het was lekker druk en de mensen waren razend enthousiast. De locatie hielp hier ook erg in mee. In plaats van een ballonenboog hadden we een hele grote opblaasbare Bever voor het winkelcentrum staan, die trok veel bekijks. Het leuke van openingscampagnes is de verwachting die in de lucht hangt. Mensen zijn nieuwsgierig en willen weten wat er te doen en te zien is. Leuk om daar deel vanuit te maken! ”
5 tips voor een succesvolle winkelopening
Verplaats je in het winkelend publiek
Waar zou jij op af komen als je aan het winkelen bent? Zet een aantal punten op een rij wat jou zou aanspreken als publiek zijnde. Schakel de hulp in van vrienden en familie wanneer je hier moeite mee hebt. Zij kijken objectiever naar de opening dan jij als het om je eigen winkel gaat.
De juiste mensen
Een succesvolle opening heeft alles te maken met de juiste mensen. Chagrijnige vakkenvullers of caissières laten geen goede indruk achter. Zorg dat er op de dag van de opening alleen de beste mensen staan! Terwijl de caissières en vakkenvullers hun werk doen, zorgen de Merkambassadeurs voor lekkere hapjes en de gezellige sfeer. Het is een kwestie van goed samenwerken om zo het beste uit de dag te halen!
Wees origineel
Tegenwoordig gaat er elke dag wel een nieuwe winkel open. Zorg er dus voor dat jouw winkel zich onderscheidt van de andere winkels. Een ballonenboog en een rode loper trekken zeker veel bekijks en is ook absoluut van toegevoegde waarde. Maar what else? Om origineel te zijn moet je verder denken dan je feestneus lang is. De ballonenboog trekt bezoekers, maar een activiteit houdt bezoekers in de winkel.
Zorg voor hapjes
Liefde gaat door de maag! Ook de liefde voor een winkel! Zorg voor wat lekkere hapjes en drankjes voor de winkel en zorg dat deze hapjes ook passen bij de winkel zelf! Zo leg je bij een Aldi opening fruit neer en bij een Bever opening gezonde snacks om op te knabbelen. Niemand zegt nee tegen lekkere hapjes en drankjes.
Zorg voor een kortingsactie
Wij Nederlanders houden van aanbiedingen en kortingen. Zorg dus voor een leuke actie tijdens de opening! Vaak weten mensen niet meteen dat er ook een actie is bij een winkelopening. Zet deze actie op folders en deel ze uit op straat! Op die manier weten mensen niet alleen dat er een winkelopening is, maar ook dat er meteen een leuke actie is in de winkel. Win-winstuatie dus. And we love win-win!
Klaar voor de opening?
Ballonenboog? Check! Rode loper? Check! Lekkere hapjes? Check check dubbel check. Alles is klaar voor de grote opening. Nu alleen nog de juiste mensen! Dutch Moving Media zorgt ervoor dat alleen de beste Merkambassadeurs op jouw winkelopening staan en de opening een echt feest wordt. Een feest met een goede sfeer en veel mensen. Iedereen heeft het naar zijn zin en jij denkt: volgende week weer?
Voor extra informatie kun je mailen naar info@dutchmovingmedia.nl of bellen naar 035-6211254. Zo, nu ben jij klaar om jouw winkel te openen. Veel plezier!