Dat we na de crisis meer zijn gaan shoppen is geen verrassing. De behoefte aan luxe goederen is gestegen en daar hebben detailhandelaren van geprofiteerd. Het aanbod voor shoppers is nog verder uitgebreid, zowel online als in de winkel zelf. Voor jou als marketeer wordt het dan ook erg belangrijk om te weten welke shoppers er zijn en hoe je hun aandacht trekt om jouw product te kopen.
Y&R BAVlab is een merkenconcultancy die onderzoek heeft gedaan naar de verschillende soorten shoppers die er zijn. Zij constateerde dat er vijf verschillende soorten shoppers zijn. De verschillende shopper varianten overlappen wat met elkaar omdat elke individuele shopper andere voorkeuren heeft. Een shopper kan dus ook een combinatie zijn. Activatiebureau Dutch Moving Media zet deze soorten shoppers op een rijtje en geeft je enkele tips over hoe je hun aandacht kunt trekken.
1. De koopjesjager
De naam zegt het al, de koopjesjager is vooral uit op koopjes. De koopjesjager let secuur op de centjes en heeft een budget.
Om nu zomaar met korting te strooien zal je resultaat alsnog niet hoog zijn. Deze koper kan je effectief bereiken met bundelkortingen bij diverse complementaire goederen. (Dit zijn producten die elkaar aanvullen.) Zo kan bijvoorbeeld RITUALS een gratis spons meegeven bij een fles badschuim. Zo neemt de koopjesjager sneller een extra product mee, dan wanneer je alleen maar gebruik maakt van kortingen. En dat is niet alleen voor jouw product (of merk) gunstig, maar ook voor de koopjesjager!
2. De knowledge seeker
Zekerheid is zeer belangrijk voor de knowledge seeker. Hij (of zij) zoekt eerst uitgebreid naar informatie op het internet. Dit geldt voor zowel aankopen op offline gebied als op online gebied. Productkwaliteit speelt hierbij een grote rol.
Door het de knowledge seeker gemakkelijk te maken in dit informatieproces kan je sturen in het koopproces. Zorg dat er online veel te vinden is over je producten door bijvoorbeeld reviews te plaatsen bij elk product, toon video’s waar bijzondere kenmerken van het product te zien zijn of maak gebruik van winkeldemonstraties zodat de knowledge seeker een goede indruk krijgt van het product. Dit geeft misschien wel dat laatste duwtje in de goede richting.
3. De praktische shopper
Deze koper is voornamelijk uit op gemak en wil niet een al te moeilijke shopperexperience. Hij kijkt vooral naar de openingstijden, de parkeermogelijkheid en de afstand naar de winkel. Om deze reden zullen praktische shoppers wat sneller online hun aankopen doen.
Hoe je de aandacht van deze koper kan trekken? Zorg voor gemak. Het centrum van de stad is meestal een gunstige plek om je te vestigen. De praktische shopper kan dan meteen ook andere winkels binnengaan en hoeft niet naar een speciaal punt in de stad. Ook is het een tip om je te vestigen in de grotere shopsteden. Deze winkelstraten doen het namelijk beduidend beter dan kleine steden.
4. De brand desirer
Merkbeleving staat op 1 bij deze shopper. De brand desirer houdt zich bezig met de laatste trends en koopt graag de laatste mode. Ook is deze shopper niet bang om wat meer geld uit te geven aan een beter merk.
Houd dit type shopper altijd up-to-date over je producten. Zorg dat de brand desirer weet wanneer een nieuw product uitkomt en creëer unieke één op één momenten waarbij zij samen met het merk in de spotlight staan. Deze shopper wil namelijk de eerste zijn die het product heeft en wil graag op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes.
5. De routinekoper
De routinekoper blijft zijn routine trouw en zal niet snel een ander merk uitproberen.
Het gebruiken van winkeldemonstraties en sampling laat dit type shopper zien dat er nog meer merken zijn. Het gebruik van fieldmarketing is een effectieve manier om nieuwe klanten voor je te winnen. Zo bestaat er dus ook een kans dat de routinekoper van routine gaat veranderen na het proberen van jouw merk.
Maak het verschil
Activatiebureau Dutch Moving Media voorziet je graag van meer advies over zaken op het gebied van fieldmarketing en promotiecampagnes. Met jaren ervaring weten wij wat de optimale concept ontwikkeling is, welke fieldmarketing inzet werkt en beschikken wij over enthousiaste promotiemedewerkers. Wij kunnen het verschil maken voor jouw merk. Kom langs bij promotiebureau Dutch Moving Media in Hilversum of neem contact op: T 035-6211254.