De detailhandel floreert weer! Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) presenteerde afgelopen week de omzetontwikkeling t/m november 2017. We brengen je direct het goede nieuws… Alle lichten staan op groen! In geen enkele maand van 2017 noteerden de detailhandel een omzetdaling in vergelijking met het jaar ervoor. Daarnaast steeg het consumenten vertrouwen en bleef deze ook gedurende het gehele jaar positief. Promotiebureau Dutch Moving Media vat de omzetontwikkelingen van CBS voor je samen. Tip van de sluier: Online is de grootste omzetstijger met een twee cijferige omzetstijging!
The sky is the limit
Toen het jaar nog goed en wel moest beginnen overtrof de omzet van januari 2017 (+ 5,2%) al bijna de record maand van 2016 (oktober met +5,4%). Het groeiende consumentenvertrouwen en het door de consument opvolgende koopgedrag was niet alleen in januari zichtbaar. Het gehele jaar door blijft de omzetontwikkeling namelijk hoog. Met enkel een kleine daling in oktober kijken wij terug op een geweldig retail jaar.
De daling in oktober is, naar ons inziens, een moment van stilte voor de storm geweest. De veelal aangekondigde Black Friday acties voor november zorgden ervoor dat consumenten zich inhielden. Het is immers zonde om een aankoop te doen die over 3 weken gegarandeerd 50% minder kost. Het grote verkoopfestijn pakte in 2017 uiteindelijk vele malen groter uit dan voorgaande jaren. Aangewakkerd door ATL campagnes kozen consumenten bewust voor het shoppen op deze dag. Op de beruchte vrijdag zetten fieldmarketing campagnes, zoals winkeldemonstraties en flyeren, nog extra kracht bij. De verkooprecords werden verbroken en de Nederlandse shoppers sloegen massaal de eerste sinterklaascadeaus in. Om 2017 tot nu toe samen te vatten: The sky is the limit. Op naar het volgende wolkendek.
Non food stijgt met 5%
We zoomen in op november 2017. De omzet van winkels in non-food steeg met 5% t.o.v. november 2016. Drogisterijen, parfumerieën, doe-het-zelfzaken, keukens en vloeren winkels realiseerden de grootste omzetstijging. Op de hielen gevolgd door winkels in consumentenelektronica, meubels, huishoudartikelen en schoenen. De omzet van kledingwinkels bleef gelijk aan een jaar eerder.
Omzetstijging bij supermarkten groter dan speciaalzaken
Food behaalde een omzetstijging van 4%. Supermarkten realiseerden daarin een grotere groei dan speciaalzaken. Het volume van supermarkten lag daarnaast ook hoger dan een jaar eerder. Speciaalzaken behaalden een lager volume dan 2016.
Online is de grootste winnaar
En dan het kanaal met de hoogste omzet: online. In november lag de online omzet ruim 23%(!) hoger dan in november 2016.
Consument durft meer te besteden
Het jaar 2017 laat nu definitief zien waar we al langere tijd op hoopten: de consument durft meer te besteden. Grote aankopen worden niet meer uitgesteld, woningen krijgen een make-over en ook in de kleine dingen, zoals eten, wordt meer uitgegeven. De afgelopen jaren vroeg de zuinige consument om een overredingsaanpak voor het product, vanaf 2017 was een andere strategie echter noodzakelijk. De keuze is namelijk reuze voor de consument. Voor het bespreken van mogelijkheden om jouw doelgroep effectief te bereiken met fieldmarketing nodigen we je graag uit. Kom bij langs bij Promotiebureau Dutch Moving Media in Hilversum of neem contact op: 035-6211254.