Afgelopen weekend was hèt inkoopweekend van Sinterklaas. Met nog 2 dagen te gaan tot het grote kinderfeest waren de winkelstraten vol. Winkeliers kijken positief terug op de drukte en de behaalde omzet. Toch wisten de winkeliers niet het succes te evenaren van Black Friday. En dat terwijl het bedrag per cadeau dit jaar hoger lag dan voorgaande jaren. Shoppen Nederlanders tegenwoordig slimmer of start het gehele shoppingseizoen al eerder? Promotiebureau Dutch Moving Media neemt jou mee in de winkelontwikkelingen rondom de feestdagen.
Pinbetalingen Sinterklaas VS Black Friday
De online feestdag Black Friday was offline in de winkels ook een groot succes. De recordhouder van de pinbetalingen van 2017 is namelijk Black Friday. Op 24 november vonden er meer dan 15,7 miljoen pin transacties plaats. Sinterklaas volgt deze feestdag op de voet met 15,6 miljoen pin transacties op zaterdag 2 december.
Black Friday start het shoppingseizoen eerder
Black Friday wordt sinds dit jaar actief aangegrepen om het shoppingseizoen goed starten. De grote retailers gingen dit jaar bijna allemaal overstag. Onder andere Mediamarkt, H&M en Hunkemöller zette vol in op met kortingsacties. Waar het in Amerika om één dag draait, maken Nederlandse retailers er een geheel kortingsweekend van. Als echte koopjesjagers shopten we dan ook actiever dan van te voren gedacht. Motivation onderzocht voorafgaand aan Black Friday hoeveel Nederlanders verwachtte op Black Friday een aankoop te doen. Circa 18% van de deelnemers gaven aan een aankoop te gaan doen op deze zwarte vrijdag. Het verslaan van de pinbetalingen met Sinterklaas leverde toch een ander beeld op.
Bewuste adoptie van de nieuwe feestdag
Het valt niet meer te ontkennen dat Black Friday niet zomaar is overgewaaid naar Nederland. Wij Nederlanders adopteerden dit winkelfestijn bewust. Het levert ons interessante deals op en daar worden wij blij van. We blijven koopjesjagers! Wij grijpen deze nieuwe feestdag aan om al vroegtijdig sinterklaas- en kerstcadeaus te kopen. Twijfel je nu als retailer of je dan nog wel genoeg mensen in de winkel terug zal zien? Geen stress. Als je ruim van te voren cadeaus koopt, vergeten je ook regelmatig welke cadeaus je al gekocht hebt en koop je er later toch meer.
Nog maar 17 dagen voor het kerstshoppen
Is jouw (online) winkel klaar voor het kerstshoppen? Het shoppingseizoen is nog lang niet klaar! Benieuwd hoe jij de hoogste omzet ooit kan krijgen? Lees de blog ‘impulsaankopen stimuleren tijdens feestdagen shopping’. Fieldmarketing activatiecampagnes zijn namelijk dé manier om impulsaankopen te stimuleren. Promotiebureau Dutch Moving Media geeft jou drie fieldmarketing activaties waarmee je dit kan bereiken:
- Instore demonstraties
- Flyeren
- Sampling
Zoek je een unieke kerstactivatie? Neem contact met promotiebureau Dutch Moving Media op & wij adviseren je over de beste fieldmarketing inzet.