Scroll Top

Shopper Marketing 2.0: Kritische consument zoekt meer na de crisis

winkelstraat shoppermarketing 2 (Demo)

In het tweede kwartaal van 2017 berichtten al vele media over drukke winkelstraten die deden denken aan voor de crisis. De retailers onthaalden het o-zo welkome nieuws, maar de twijfel bleef bestaan. Gaat de grotere groep passanten in de winkelstraat ook tot aankoop over? Of blijven we een kijken-kijken-niet kopen publiek. CBS (Centraal Bureau voor Statistiek) bracht vorige week het verlossende nieuws. Al vijf maanden op een rij besteden consument 2% meer t.o.v. 2016. Wat betekent dit voor je benadering van je doelgroep? In deze blog geeft promotiebureau Dutch Moving Media je inside informatie waarom jouw Shopper Marketing in een stijgende economie moet herzien.

De schizofrene consument transformeert naar consumer-after-the-crisis  

Internationaal reclamebureau BBDO noemde in 2009 de crisis consument schizofreen. Deze gewaagde uitspraak deden zij naar aanleiding van een internationaal onderzoek (waar o.a. Nederland aan meewerkte). Zij onderzochten de impact die de economische crisis heeft op het denken en doen van de consument. Conclusie: “De schizofrene consument denkt het een en doet het ander. Voor adverteerders zijn het moeilijke tijden.” Nu, 8 jaar later, is een nieuw patroon ingezet door de consument. De vollere winkelstraten bleken het gehoopte voorteken voor de stijging in uitgaven. Voor marketeers is het moment hier om nieuwe consumer- en shopperinsights te verkrijgen. Hiermee kan een actuele en optimale Shopper Marketing strategie mee opgesteld worden. De consument van nu zoekt namelijk andere hoogtepunten dan tijdens de crisis. Volgen zij nog wel de paden waar jij jouw Shopper Marketing op afstemde?

Opvallende stijgingen in consumentenaankopen

In augustus 2017 gaven consumenten bijna 6% meer uit aan duurzame goederen. Ze zijn dus meer geld gaan uitgeven aan kleding, wasmachines, banken etc. De categorie diensten steeg met 2%. Consumenten geven in deze categorie meer geld uit aan bijvoorbeeld woninghuur, restaurantbezoekjes en de kapper. Een voorzichtige conclusie is dat de consumentendefinitie van luxe verschuift.

Producten dienen beter en luxer te zijn na de crisis

Was tijdens de crisis een (betaalbare) luxe aankoop een lippenstift of chocola, verschuift de luxe aankoop nu naar hogere bestedingen. Consumenten durven nu meer geld uit te geven dan tijdens de crisis. Hiermee toont de consument dat het goed met hem of haar gaat. De consument van de crisis weet hoe het is om bewust keuzes te maken. Deze stijging voelt dan ook als buitenspelen na een lange koude winter. Maar dan zijn we ook direct kritisch. Nu we meer uitgeven moet het ook aan niveau voldoen. (We hebben namelijk langere tijd zonder gedaan.) Hoe bereik je die kritische consument? Jouw Shopper Marketing kan, naar aanleiding van recente shopperinsights, bijzondere nieuwe wegen inslaan.

Bereik je doelgroep met fieldmarketing

De winkelstraten zijn weer vol! Dé perfecte plek om jouw doelgroep met kooppotentie (win-win) te activeren. Enthousiasmeer de kijken-kijken-niet kopen Nederlanders met unieke fieldmarketing activaties. Deze nieuwe wegen zorgen voor opvallende communicatie en aangename activering van de consument tot aankoop. Naar aanleiding van jouw Shopper Marketing conclusies weet je wat je dient in te zetten voor optimaal resultaat. Mogen wij je inspireren voor het optimale bereik? Promotiebureau Dutch Moving Media ontzorgt jou graag op o.a. :

  • Mobiele buitenreclame en flyeren

Verspreid jouw boodschap met mobiele buitenreclame, zoals een rijdend LEDscherm. Deze mobiele buitenreclame vorm is van de hoogste kwaliteit in Nederland. Het LEDscherm brengt in de avonduren zelfs letterlijk licht in de duisternis. Meer aandacht kan jouw boodschap niet krijgen! Zoek je een persoonlijk contactmoment met jouw doelgroep? Promotieteams die flyeren zijn het gezicht van jouw merk en representeren jouw actie. De consument maakt één op één kennis met het merk en de promotiemedewerkers zetten hen aan tot actie. Flyeren is een geweldige manier om te informeren, enthousiasmeren en aan te zetten tot een call – to – action. Meer weten over flyeren specifiek? Lees onze recente blog over de 5 effecten van flyeren.

Kris Kross Amsterdam opvallende comunnicatiemiddelen

  • Instore demonstraties

Heb je wel eens gedachten aan instore demonstraties? Demonstreer de vele mogelijkheden die het product biedt, zoals Hero deed met pop-up Jam studio’s in supermarkten. Tijdens deze instore demonstraties durfden ze van de gebaande paden te gaan. Bezoekers van de supermarkten ervaarden de vele mogelijkheden van jam, zoals kipfilet met jam. Een wending waar bezoekers niet zelf aan dachten, maar de instore demonstraties hen toe zetten. Een toevoeging die als een nieuwe ervaring voelt. En voor nieuwe ervaringen staan consumenten zeker open na de crisis!

Sacla kook demonstratie

Laat jouw doelgroep in de winkelstraat activeren door promotiebureau Dutch Moving Media

Promotiebureau Dutch Moving Media is een fullservice activatiebureau. Wij ontzorgen klanten in het gehele proces. Van concept ontwikkeling tot aan de uitvoering met eigen promotiemedewerkers. Bij promotiebureau Dutch Moving Media staat kwaliteit altijd op nr. 1. Dit zie je terug in elke uitvoer. Klanten ervaren keer op keer de inzet van beursmedewerkers, fotomarketing, sampling, mobiele buitenreclame en instore demonstraties als een groot succes. De promotiemedewerkers zorgen altijd voor een toegevoegde waarde die de verwachtingen overstijgt. Mogen we jou verrassen met een kwalitatieve promotiecampagnes in de fieldmarketing? Neem contact met ons op voor een kennismaking.  

Related Posts