Scroll Top

Shopper Marketing: de olifant in de kamer

Faces-400x400px-1_1_29 (Demo)

Chris Hoyt, schrijver van het boek ‘Shopper Marketing’, noemt Shopper Marketing de olifant in de kamer die voor iedereen een andere kleur heeft. De wisselende gedachten over wat Shopper Marketing in de uitvoer betekent kan veel effect hebben op je strategie en aanpak. Dutch Moving Media vertaalt voor jou in deze blog in begrijpelijke taal de term Shopper Marketing. Als activatiebureau is Dutch Moving Media betrokken bij vele conceptontwikkelingen en uitvoeringen bij A-merken.

Shopper Marketing: het begrip

Shopper Marketing gaat over het onderzoeken en begrijpen van je doelgroep, om daarna kansen te pakken waarmee je je doelgroep kan interesseren tot aankoop en het zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk maakt om de aankoop te doen. Oftewel: naar aanleiding van shopperinsights (constateringen) kan je beter inspelen op de behoeften van je doelgroep. Hier kan je de gehele shopper experience op aanpassen / verbeteren. Je creëert daarmee een optimale situatie voor jouw consument om een aankoop te doen. Je bent daarmee op zoek naar de hoogst haalbare shoppertevredenheid. Shopper Marketing gaat dus niet alleen maar over activaties op de winkelvloer, zoals een instore demonstratie, en een fijne geur in winkel. Het gaat over alle inzet die, naar aanleiding van de shopperinsights, worden gekozen om de consument tot aankoop te verleiden. Voorafgaand, tijdens en zelfs na het bezoek van de consument.

Shopper Marketing: hoe ziet dit er in de uitvoer uit?

Shopper Marketing marketing mix

Je hebt nu je shopper insights. Op zoek naar middelen die aansluiten op de conclusies. Dan hebben we nieuws voor je: The sky is the limit. Shopper Marketing heeft geen grenzen in middelen. Denk aan geur, kleur, productvormen en –verpakkingen, instore demonstraties, sampling en mobiele buitenreclame. Denk daarnaast verder dan alleen het product en de promoties. Sta stil bij welke consumenten jouw winkel bezoeken en wat zij nodig hebben om de winkel optimaal te ervaren. Zo ondervond bloggster Linda van Rijn, van Shopper Marketing Online, o.a. dat haar pashokje niet groot genoeg was voor haar en haar kinderwagen. Haar shopervaring was dan ook verre van optimaal. Denk jij dat zij nog een keer terugkwam in die winkel voor een aankoop?

Kies niet lukraak middelen voor Shopper Marketing, gebruik de shopper insights

Jij bent eager en wilt graag snel resultaat. Het is heel aantrekkelijk om dan direct elementen toe te voegen aan de winkel. Laat je hier niet tot verleiden. De shopper insights zijn handvatten voor Shopper Marketing. Aannames maken en doorvoeren kunnen gruwelijk mislopen. Aanname: “Mijn klanten vinden het fijn als zij de geur lavendel ruiken, dus die geur ga ik verspreiden in de winkel. Dan blijven ze langer in de winkel” Het zou vervelende gevolgen hebben als later uit doelgroeponderzoek blijkt dat zij lavendel een ouwelijke geur vinden. Mogelijke gevolgen zoals een dalend bezoekersaantal en een gedaald bezoekersplezier zijn nu niet te overzien. De geur dan niet meer verspreiden zorgt er niet direct voor dat de afgedropen mensen terugkeren.

Werk dus altijd op basis van gedegen doelgroeponderzoek. Is één van de shopper insights bijvoorbeeld dat de bezoekers niet weten hoe bepaalde producten werken? Of dat zij niet zo goed weten hoe het smaakt / ruikt? Dan kan je starten met conclusies en concept ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan instore demonstraties (winkeldemonstraties) waarbij promotieteams de producten toegankelijk maken. Wil je jouw doelgroep niet alleen de producten in de winkel laten ervaren, maar ook thuis? Kies dan voor sampling.

Sterk voorbeeld van Shopper Marketing

Heb je ooit een Rituals winkel bezocht? Bij binnenkomst start de shopperervaring al. Rustige muziek, subtiele verlichting en kleuren die direct voor ontspanning zorgen. Een hostess biedt je een kopje Rituals thee aan. Genietend van deze zen omgeving test je de verschillende handcrèmes uit. “Wilt u onze nieuwste geur doucheschuim ruiken?” De hostess geeft je een instore demonstratie bij de ruime wasbak. Even later sta je in dubio of je toch die nieuwe interieurparfum zal kopen. Bij vertrek aan de winkel (met interieurparfum) stort je je weer in de drukte van de rest van de wereld. Het echte leven start weer, maar wat was het fijn in de winkel. Je denkt nu al voor welke volgende gebeurtenis je Rituals kan aanschaffen. Je verjaardag, sinterklaas of omdat het maandag is. Optimale Shopper Marketing!

Shopper Marketing: Dutch Moving Media ontzorgt jou

Dutch Moving Media is als activatiebureau en uitvoerend promotiebureau betrokken bij vele conceptontwikkelingen en realisaties van A-merken. Wij ontzorgen onze klanten van A tot Z door hen het gehele proces uit handen te nemen. Met eigen promotiemedewerkers realiseert Dutch Moving Media de gehele offline marketing uitvoering van Shopper Marketing. Onze promotieteams zijn gespecialiseerd in o.a. instore demonstraties, sampling en guerilla marketing. Als promotiebureau maakt Dutch Moving Media de duidelijke keuze om haar promotiemedewerkers zelf in huis te hebben. De touwtjes zelf in handen, waardoor wij kwaliteit op nr. 1 plaatsen. Dit zie je terug in elke uitvoering van de Shopper Marketing campagnes die wij realiseren. Benieuwd hoe wij ook voor jou kwalitatieve Shopper Marketing campagnes uitvoeren? Neem contact met ons op. Wij verrassen je graag met een geweldig resultaat.

Related Posts