Klantenbinding op straat, hoe pak je dat aan? Het klantcontact tussen een merkambassadeur en de doelgroep is één van de factoren voor hoe je klant jou ziet. Het visitekaartje van jouw merk dient precies dat uit te stralen en te zeggen waar jullie voor staan.
Daden zeggen meer dan woorden luidt het spreekwoord, maar onderschat niet de kracht van woorden! Wist je dat de sterkste vorm van klantenbinding hem puur zit in het noemen van de naam van iemand? Servicedeskundige John Tschohl houdt zich bezig met het fenomeen klantenbinding en legt bloot wat er aan deze vorm van klantbinding ten grondslag ligt. What’s in the name?
Je eigen naam is menens
Iedereen wil herkend – en gewaardeerd worden. Zo weten we dat we ertoe doen en dat we serieus genomen worden. Dit geldt voor sociale situaties maar net zo goed voor werk gerelateerde situaties. Organisaties en bedrijven willen de naam van de klant zo veel mogelijk benoemen en opschrijven met maar een doel: om te laten zien dat het menens is met de klantrelatie.
Klantenbinding in de praktijk
Oké, appeltje eitje zou je denken: de naam van iemand benoemen, is niet zo moeilijk. Enige vereiste detail voor deze vorm van klantenbinding is de naam zelf. Hoe zorgen onze merkambassadeurs voor klantenbinding in het veld bij de doelgroep van wie ze de naam niet kennen? Door te laten zien dat het menens is met de klantrelatie op andere manieren! Ze erkennen iemand door hem/haar aan te kijken; ze maken het persoonlijk door een grapje te maken; ze zijn attent door iemand van informatie te voorzien waar hij/zij niet eens naar vroeg; ze hebben een open uitstraling waardoor mensen zich op hun gemak voelen bij hen; en met de hele dag een lach van oor tot oor laten ze zien dat ze plezier hebben met deze specifieke persoon / groep! Hoe gewaardeerd wil je je voelen?