Als iets nooit voorspelbaar mag worden dan is het activatie. Je wilt de klant elke keer opnieuw prikkelen, triggeren, verrassen. En om te kunnen blijven verrassen, zal je moeten vernieuwen. Of wij dat doen? Nou en of. Hoe wij dat doen? Met bakken enthousiasme, energie die de lucht doet trillen, swingende beste beentjes voor en als kers op de taart: met een beetje magie.
In deze blog nemen we je mee voor een magisch kijkje in de keuken en leren we van onze eigen huis-illusionist David Nathan waarom illusionisme bij uitstek bijdraagt aan brand awareness….
De kracht van illusionisme
Bij illusionisme draait alles om het dunne lijntje tussen de werkelijkheid en de schijnbare werkelijkheid. Een illusionist kan ons doen laten geloven dat wat wij zien, echt is: de realiteit. Door programma’s als Mind F*ck weten we inmiddels: niets is minder waar. Het kan hierbij gaan om optische illusies: het om te tuin leiden van onze ogen; maar ook om het foppen van ons brein en het sturen van onze waarneming.
Het bekende voorbeeld waarbij je tijdens een basketbalwedstrijd moet tellen hoe vaak de bal wordt overgegooid binnen één team en het door die volle focus totaal langs je heengaat dat er een man in een apenpak het veld op komt, op zijn borst roffelt en weer wegloopt. Best bizar…
Bij illusionisme lijkt het vaak te gaan om die totale focus waardoor je geen oog meer hebt voor de rest. In ‘die rest’ ontstaat zo de perfecte ruimte voor de illusionist om zijn gang te gaan. En daar is die verbazing: we stonden erbij en we keken ernaar!
Tot zo ver een stukje magie van de koude grond. Tijd om er een expert bij te halen! Omdat onze trucs niet veel verder reikten dan ‘raad de kaart’ en ‘munt in de mouw’, gingen wij in gesprek met David Nathan. Een ras-goochelaar die illusionisme en activatie perfect met elkaar weet te verbinden…
David Nathan uit de hoge hoed
Eerst even voorstellen. David Nathan is 22 jaar en al vanaf zijn vijfde bezig met de magie van illusionisme. Zijn goocheldoos ging overal mee naartoe. Wat hem daar van jongs af aan al zo in trok?
“Ik heb het altijd mooi gevonden om mensen te verbazen. Voor een klein jochie is dit natuurlijk helemaal interessant. Dat jij in staat bent om mensen iets niet te laten snappen. In die fase van je leven is het eerder zo dat volwassenen iets snappen wat jouw kinderpet te boven gaat. Voor mij was dit andersom als ik een truc deed: ik snapte het wel, maar mijn volwassen toeschouwers niet. Dat gaf een kik.”
Illusionisme & activatie
Waarom leent illusionisme zich nou zo goed voor activatie? David: “De kracht van illusionisme zit hem erin dat het een bepaalde emotie oproept. Het is iets dat mensen niet vaak ervaren. Voor kinderen is de hele wereld namelijk nog nieuw omdat je nog lang niet alles hebt ervaren. Naarmate we ouder worden, gaat de nieuwigheid een beetje vanaf, van dat leven. Met illusionisme creëer je weer een situatie waarin iets nieuw is; anders dan normaal; iets wat je nog nooit hebt gezien. We worden weer even kind.”
Klinkt heel logisch eigenlijk. En wat betekent dit voor activatie?
David: “Tegenwoordig is er zo veel marketing. Overal waar je kijkt word je op de een of andere manier getriggerd voor een dienst of product. Elk merk wil zichzelf op de kaart zetten met iets unieks. Als miljoenen merken dit doen, dan krijg je dus binnen dit unieke kader een genormaliseerde situatie waarin ironisch genoeg, niks meer uniek is. Door een beetje magie toe te voegen aan je activatie, spring je er weer tussenuit als merk.”
Samsung Roadshow
Hoe Dutch Moving Media illusionisme heeft toegevoegd aan activatie? We beten het spits af met de fantastische Roadshow van Samsung die wij in de zomer van 2021 realiseerden.
De nieuwe Galaxy Z Fold3 en de Z Flip3 5G moesten groter dan groots op de kaart worden gezet. Helemaal in de stijl van het foldable karakter van de modellen. Door dit vouwbare karakter als uitgangspunt te nemen, ontstond een evenement waarin alles opvouwbaar was: slangenmensen op een podium, twee levensgrote stoepborden in de vorm van de toestellen (opvouwbaar dus), fortune cookies die werden uitgedeeld aan het publiek en als klap op de magic vuurpijl: illusionist David met muntjes die werden opgevouwen en kaarten die transformeerden als er een foto van gemaakt werd… Dat zeg ik: magic.
David: “De Roadshow van Samsung was ontzettend leuk om te doen. Dit liet heel goed de toegevoegde waarde van illusionisme zien tijdens een merkactivatie. Ik ben als illusionist namelijk op geen enkele manier bezig met de verkoop van een product, maar ik laat wel de features zien die het product aantrekkelijk maken voor de consument. Bijvoorbeeld de truc waarbij iemand een foto maakt van een kaart, en de afbeelding een ander beeld laat zien dan de kaart. Ik breng het dan natuurlijk zo dat de kwaliteit van de fotografie zo goed is dat het wel magie lijkt…… De reacties op mijn trucs waren super positief. Mensen willen het meteen filmen en weten hoe je iets doet.”
Dat ijs werd dus wel gebroken tijdens de roadshow. Onze eigen Dutch Moving Media promotiemedewerkers, konden daar natuurlijk ook heel goed op inspelen. Een mooi samenspel van David en het Dutch Moving Media team waarin de consument werd getriggerd, de aandacht werd vastgehouden en een gesprek over de Samsung telefoon een heel logisch gevolg was. Dankje David!
Een perfecte activatie en een snufje magie
De Samsung Roadshow smaakte voor ons natuurlijk naar veel meer. Wij zijn met David om de tafel gegaan met veel koffie, onze commerciële ervaring & expertise en de magische verhalen uit de koker van David. Het gevolg: verschillende één-tweetjes tussen promotiecampagnes en illusionisme op onze plank. Nu al een onmisbaar receptenboek waar wij trots op zijn en veel toekomstmuziek in zien.
Brand awareness to the max
Merken willen werken aan hun merkidentiteit. Zoiets moet groeien en dit realiseer je niet met een campagne. Het gaat om een bewustzijn dat moet ontstaan en door de juiste prikkels en tijd gevormd kan worden. Met illusionisme maak je zo’n prikkel meer waard. Helemaal in de stijl van het merk voegen we emotie toe, we verbazen en we verrassen. En als iets langer beklijft dan is het emotie, verbazing en verrassing, waar of niet?
Dutch Moving Media heeft de eerste stappen gezet in deze wonderenwereld waarin we het net even anders doen dan normaal, met David als gids en showmaster.
Wij zien het helemaal zitten, dat activeren 2.0. Wat jij David? “Ik kijk er heel erg naar uit! De samenwerking met Dutch Moving Media is echt top. Het is leuk om met jullie te brainstormen en samen op zoek te gaan naar te gekke combinaties om een merk tot leven te laten komen….”
Snel meer Dutch Moving Magic dus! Kun je niet wachten om jouw merk in deze sprankelende spotlights te zetten? Neem dan nu contact op voor een goed gesprek over deze magische wereld van activatie……
Binnenkort meer uit ons magische receptenboek. Stay tuned!