Marketingmanagers hebben nog al wat instrumenten die ze in kunnen zetten om een product in de spotlights te zetten. Below the line, above the line, print-; direct-; affiliate-; tele- social media. Een beetje merk is van alle marketing thuis. Toegegeven: wij zijn als activatiebureau lichtelijk bevooroordeeld maar toch gaan we het gewoon zeggen: van alle marketingvormen is fieldmarketing de meest effectieve. In deze blog vertellen we je waarom!
Wat is fieldmarketing?
Heb je even? Fieldmarketing kent vele gezichten maar zijn eigenlijk allemaal te herleiden naar drie pijlers: sales-force; merchandising en promotie. De drie pijlers zijn zelf opererend maar versterken elkaar in het nastreven van één gemeenschappelijk doel: het creëren van beleving. In een tijd waarin we meer op het web surfen dan op zee en we ons ontheemd voelen zonder mobiele telefoon is het juist voor merken zo belangrijk om contact te houden met de klant. Écht contact met gesproken woorden, lachende gezichten en oprechte verhalen….
Merkbeleving
Fieldmarketing dus. Als merk wil je de klant verrassen, meenemen, informeren en activeren. Alles voor de perfecte merkbeleving. Nog zoiets: merkbeleving. Hoe dan? En wat dan? In een artikel van Frankwatching wordt een aantal tips gegeven voor het creëren van een optimale merk beleving bij de klant.
- Geef de klanten wat ze willen > laat jouw merk de oplossing zijn voor een vraag i.p.v. een product dat verkocht moet worden. (merk x heeft schoenen die ervoor zorgen dat jij nog beter kunt rennen!)
- Persoonlijke benadering: de klant is een mens, dus benader de klant ook persoonlijk.
- Wees eerlijk: de clichés kent iedereen wel, klanten willen oprecht horen waarin jij het verschil kunt maken.
- Vertel verhalen: niet alleen verhalen over het product maar verhalen waar het product aan gekoppeld kan worden. People just love story’s!
- Wees verrassend: probeer altijd out of the box te denken voor de beste beleving en stel jezelf ook de vraag; wat vindt de klant leuk? Hoe zou ik zelf benaderd willen worden?
Fieldmarketing van A-Z
Fieldmarketing begint bij de A van A-merk. Een A-merk dat onder de aandacht moet worden gebracht bij de consument. What to do? We duiken wat dieper in de pijlers van fieldmarketing. Duik je mee?
Sales force
We moeten werken voor merken en voor merkbeleving. Het verhaal van een merk moet verteld worden. Zeker bij producten of diensten die wat meer uitleg nodig hebben, wordt vaak de hulp ingeschakeld van salesmedewerkers in het veld. Bij deze vorm van fieldmarketing gaan salespromotors op pad of werken vanuit een pop-up store in het verzorgingsgebied. Zij beantwoorden vragen van de consument en benaderen de doelgroep zelf actief, altijd met een commercieel doel voor ogen. Sales force kan ook al gaan over het aanbieden van kortingsacties in de winkel waar de medewerker op aan kan sturen.
Training
De sales medewerkers krijgen vaak een training op maat zodat zij alle ins en outs kennen van het product dat zij verkopen. Zij informeren en enthousiasmeren met het doel de consument te activeren voor de aankoop van een product. Soms wordt er door een A-merk ook een verkooptraining gegeven zodat de medewerker verschillende verkooptechnieken leert voor een nóg beter resultaat.
Detachering
Een sales medewerker wordt vaak geplaatst in een winkel die dat product verkoopt. Zo werken er in de Media Markt verschillende sales-medewerkers/verkoopmedewerkers vanuit de merken die daar verkocht worden. Hun doel? Zo veel mogelijk producten van dat merk verkopen aan de klant.
Merchandising
Pijler twee van de fieldmarketing: zichtbaar zijn voor je doelgroep Het lijkt logisch maar er komt veel bij kijken: tijd, strategie, POS materialen, productpresentatie. Het probleem met ‘zichtbaarheid’ is namelijk: dat willen al die 837.766.27 andere merken ook wel. Je moet er als merk dus voor zorgen dat jouw merk net even wat meer opvalt dan al die andere merken.
Schap management
Zijn de schappen op orde? Springen de producten in het oog van de klant? Kloppen de voorraden? Komt de identiteit van het merk goed terug in de productpresentatie? De manier waarop jij je product presenteert maakt het verschil: gaat het product het winkelmandje in of niet? Gaat de klant door deze presentatie het gesprek aan met de verkoopmedewerker of niet? Merchandisers in de retail branche houden zich met deze vragen bezig binnen de fieldmarketing. Zij zoeken direct de klant op via de producten in de schappen.
POS management
Wobblers, vloerstickers, displays: alles wat nodig is voor een optimale productpresentatie. De merchandisers die werken voor POS management zetten de lijnen uit voor het POS materiaal en zien erop toe dat de materialen op de juiste manier wordt geplaatst in de winkel.
Store checks & Mystery shopping
Merchandisers gaan nog een keer extra langs in de winkels om te checken of alles nog steeds zo staat als bedoeld. Alleen als alles klopt, wordt het verschil gemaakt in deze tak van fieldmarketing.
Promotie en activatie
Yes, de laatste pijler van de fieldmarketing: promotiecampagnes. Daarvan gaat ons activatiehart natuurlijk sneller kloppen. Dutch Moving Media komt vooral hier graag en vaak om de hoek van de winkel kijken met ludieke promotiecampagnes en activaties om over naar huis te appen. We lichten er graag een paar voor je uit en zoomen daarbij in op de beleving van de klant.
Productdemonstraties
Dutch Moving Media houdt van veel kleur, dat zie je al als je naar ons logo kijkt. Dit kleurrijke pallet laten wij ook graag zien tijdens onze activaties. Boften wij even dat we mochten werken op de Flexa campagne van Akzo Nobel! Hoe kleurrijk wil je het hebben? In deze fieldmarketing campagne kwamen alle pijlers samen: een prachtige stand met een op maat gemaakte display (merchandising); een enthousiaste promotiemedewerker die de klant informeert en enthousiasmeert (promotie) en een kortingsactie op het product dat de consument aan moet zetten tot aankoop (sales force).
Succes gegarandeerd? Succes gegarandeerd. In 100 bouwmarkten gaven wij kleuradvies met de Flexa kleurstalen op een prachtig display. We keken mee, dachten mee en lieten zien hoe je simpel de kleuren op je muur kunt testen voor gebruik. Leek het ze wat? Dan kregen ze nu een korting bij aankoop! De consument werd getriggerd, geïnformeerd en geactiveerd op een moment dat zij openstonden voor de producten. Door dit samenspel ontstaat er een unieke merkbeleving. Fieldmarketing to the max!
Promotieteams
“Hallo meneer, mag ik u uitnodigen voor een bezoekje aan de winkel? We hebben nu de nieuwe collectie zonnebrillen binnen die ervoor zorgen dat u heerlijk kunt genieten van het zonnetje. De bril is elegant, helemaal van nu en klaar terwijl u wacht. We hebben nu een mooie korting dus loopt u even met mij mee, dan poets ik ondertussen de bril die u nu draagt zodat u weer helemaal scherp ziet”.
Mag ik je voorstellen aan het promotieteam van Pearle? Persoonlijk, face to face met een lach van oor tot oor.
- Het product geeft de klant iets (genieten van de zon) zonder dat het om de verkoop gaat;
- De klant wordt persoonlijk benaderd;
- Er worden geen clichés verteld;
- Er wordt een persoonlijk verhaal verteld;
- De klant wordt verrast met de poetsservice.
Tips en tricks voor de merkbeleving, check!
Dutch Moving Media houdt van face to face campagnes. De klant wordt verrast, de doelgroep geactiveerd en het merk staat in de spotlights. Wat wil je nog meer? Activeren voor andere merken! Wil jij dat we dit gaan doen voor jouw merk? Check op welke manier jij de fieldmarketing een boost wil geven en wij staan paraat!
Product sampling
Meten is weten maar ook eten is weten. Daarom staat ‘productsampling’ ook op het lijstje van de fieldmarketing. Door een product aan te bieden aan de consument en direct te laten proeven/ervaren, creëer je niet alleen een zintuigelijke beleving, ook staat de sample medewerker erbij om tijdens deze beleving meer over het product te vertellen. De consument wordt dus op twee manieren tegelijk overtuigd van het product en als het goed is versterken deze manieren elkaar.
De kracht van fieldmarketing volgens…
Bodil van der Velde! Bodil is inmiddels 1,5 jaar werkzaam bij Dutch Moving Media als Projectmanager Activatie. Zij zit dus tot over oren in de fieldmarketing, heeft een neus voor merkbeleving en haar hart gaat sneller kloppen van mooie verhalen.
Fieldmarketing of online?
“Fieldmarketing 100%. Mensen zijn advertentie moe.”
Wat is volgens jou de kracht van fieldmarketing?
“Je bereikt de doelgroep face-to-face en buiten telefoonschermpje of computerscherm. Je confronteert ze direct met het merk, activeert ze door enthousiasme en mensen kunnen een product vaak echt ervaren.”
Welke campagne in de fieldmarketing is jou het meest bijgebleven?
“Voor het Nederlands Visbureau zijn we door Nederland gaan toeren met een mobiele pop-up container waarin we de hipste hapjes met haring maakten om millennials aan de haring te krijgen. We wilden de haring weer een nieuwe boost geven. Heel veel millennials reageerden super enthousiast en werden direct getriggerd. Het werd ook ter plekke klaargemaakt dus ze werden heel actief bij het merk betrokken.”
Is fieldmarketing de toekomst?
“Nee dat niet maar het is wel tijdloos. Het is er al lang en zal ook lang blijven. Online blijft onderhevig aan verandering en mensen zullen altijd buiten komen om boodschappen te doen of te leven, zich te verplaatsen. Daardoor kunnen we ze altijd met fieldmarketing op blijven zoeken. En laten we eerlijk zijn: echt contact is toch veel leuker dan online contact? Met fieldmarketing zijn we in beeld zonder een beeldscherm nodig te hebben. Hoe gaaf is dat?”