Allereerst wenst promotiebureau Dutch Moving Media alle vakgenoten binnen de marketing en communicatie branche een bijzonder goed en gezond nieuwjaar. Wij kijken graag met jou vooruit naar het fieldmarketing jaar 2018 waarin ATL het zwaar heeft en BTL in de spotlights komt.
ATL kreeg grote klap in 2017
Wat was 2017 een spectaculair jaar waarin veel is gebeurd. De markt waarin activatiebureau Dutch Moving Media zich bevindt accelereert op het hoogste niveau en dat is bij ons niet onopgemerkt gebleven. In het verleden sprak ons activatieteam veel marketeers die vertelden over de waanzinnige ATL campagnes die zij realiseerden waarbij ze fieldmarketing als ondersteuning zochten. Wij zien echter dat de wereld in een rap tempo veranderd. Een tv-campagne inkopen bij één van de vele mediabureaus en de volgende ochtend een excel sheetje gepresenteerd krijgen met kijkcijfers onder 1.400 huishoudens lijkt zijn beste tijd te hebben gehad.
Ook grotere partijen zoals Unilever en Procter & Gamble maakten in 2017 keuzes die vele niet hadden zien aankomen: zij sneden fors in de uitgaven van online reclame en verplaatsten deze naar fieldmarketing. Datgene waar wij altijd al in geloofden hebben komt in 2018 echt tot uitwerking: Activatie is dé manier om je doelgroep waardevol te bereiken.
Van ATL naar BTL: Spotlights op fieldmarketing
Fieldmarketing gaat in 2018 een grote doorontwikkeling maken. Met de spotlights gericht op deze actiemarketing tool durven bedrijven ook uniekere stappen te maken, die in de vorige jaren werden tegengehouden vanwege de focus op ATL. Je ziet dat steeds meer activatiebureaus zich gaan specialiseren. Dit is waanzinnig om dit te zien. BTL campagnes krijgen in 2018 nog meer ruimte om te groeien, zoals speciale software programma’s op de winkelvloer. Het besef bij marketeers dat activaties echt effect hebben op merkbekendheid en conversie gaat in 2018 de eer krijgen die het verdiend.
Innovatie promotiebureaus in 2018
Wij horen mensen nog wel eens zeggen; “waar kunnen promotiebureaus / activatiebureaus in innoveren?” Wij kunnen oprecht zeggen dat dit op grote schaal al wordt gedaan. Een paar jaar geleden kwamen wij, net zoals TV, met een excel sheetje aanzetten met resultaten cijfers. Vandaag de dag worden de verkopen en leads realtime bijgehouden. Ook live passantentellingen in de winkelstraten voor de zogeheten near store activaties kan promotiebureau Dutch Moving Media volledig doormeten. Innoveren is het toverwoord om verder door te kunnen groeien en mee te doen in kwalitatieve pitches.
Wij zijn in 2018 vooral benieuwd naar wat jij als marketeer belangrijk vindt. Heb je altijd al je fieldmarketing campagnes willen onderbouwen waar je geld naar toegaat? Neem contact met ons op voor een kennismaking! Promotiebureau Dutch Moving Media is hét bureau voor kwalitatieve promotiecampagnes waarin jij ontzorgt wordt.
2018 staat in het teken van Don’t Hesitate… Activate! Op naar een nieuw innovatief jaar.